Thursday, December 22, 2016

Waspada Tekanan Darah Tinggi Pada Masa Mengandung Dari Sekarang

Tidak semua wanita menjalani masa kehamilan dengan lancar. Ada saja perkara yang boleh mengganggu keadaan kesihatan ibu hamil. Salah satunya adalah terdedah kepada hipertensi atau tekanan darah tinggi.

Tekanan Darah Tinggi dalam kehamilan sebenarnya perkara yang biasa berlaku pada ibu hamil. Kira-kira 10 peratus ibu hamil mengalami keadaan ini semasa hamil. Dengan pengendalian yang baik, hipertensi tidak akan berkembang atau membahayakan dan akan hilang selepas kelahiran. Namun jika dibiarkan, tekanan darah tinggi boleh menyebabkan keadaan praeklamsia yang disertai adanya protein dalam air kencing.

Waspada Tekanan Darah Tinggi Pada Masa Mengandung Dari Sekarang

Seorang wanita dikatakan menghadapi tekanan darah tinggi pada kehamilan jika tekanan darahnya di atas 140/90 mm Hg. Ada beberapa jenis tekanan darah tinggi dalam kehamilan, antara lain tekanan darah tinggi kronik, tekanan darah tinggi kronik dengan praeklamsia, hipertensi gestasional, praeklamsia dan eklamsia.

Praeklamsia

Tiga syarat-syarat yang telah disebut di atas berpotensi berubah menjadi preeklamsia, terutamanya jika tidak ditangani dengan betul. Keadaan ini adalah adanya tekanan darah tinggi yang menyebabkan kerosakan organ pada tubuh dan penemuan protein dalam air kencing. Biasanya keadaan ini berlaku selepas lima bulan kehamilan.

Tanda-tanda anda masuk ke tahap ini adalah merasakan sakit kepala yang tidak tertanggung, sakit perut bahagian atas sebelah kanan, mual, muntah, sesak nafas, penglihatan pudar, jumlah air kencing berkurangan, kadar platelet menurun, atau organ hati tidak berfungsi dengan baik.

Eklamsia

Eklamsia berlaku ketika ibu hamil dengan keadaan praeklamsia menghadapi kejang-kejang. Ini ialah keadaan paling teruk berkaitan tekanan darah tinggi dalam kehamilan.

Tekanan Darah Tinggi kronik

Jika tekanan darah tinggi terjadi sebelum anda hamil atau lima bulan sebelum hamil, maka keadaan tersebut disebut tekanan darah tinggi kronik. Kebanyakan wanita tidak mengetahui dirinya menghadapi tekanan darah tinggi kronik kerana memang tidak menyebabkan gejala. Tanpa disedari perkara tersebut akan terbawa ketika anda hamil.

Tekanan Darah Tinggi kronik dengan praeklamsia

Ini ialah keadaan ketika tekanan darah tinggi kronik tidak ditangani dengan baik atau telah merosot sehingga banyak sehingga saat hamil. Protein juga ditemui pada air kencing anda.

Tekanan Darah Tinggi gestasional

Anda menghadapi tekanan darah tinggi jenis ini apabila tekanan darah anda meningkat selepas lima bulan kehamilan. Tidak ada kandungan protein pada air kencing atau tanda-tanda kerosakan organ pada tubuh ketika anda mengidap tekanan darah tinggi gestasional.

Praeklamsia lebih berpotensi berlaku pada wanita yang baru pertama kali hamil, mengandung pada usia muda (di bawah 20 tahun) atau mengandung pada usia tua (di atas 40 tahun), mempunyai ibu (kandung atau mertua) atau saudara dengan riwayat penyakit tekanan darah tinggi berkaitan kehamilan, mempunyai kelebihan berat badan, mengandung bayi kembar, atau mempunyai riwayat penyakit kronik seperti tekanan darah tinggi, diabetes, atau masalah buah pinggang.

Kesan Negatif yang Timbul

Tekanan Darah Tinggi yang tidak ditangani dengan baik bisaberdampak negatif bagi bayi dan anda sendiri.

Abrupsio plasenta

Ini ialah keadaan apabila plasenta terpisah dari dinding dalam rahim sebelum proses persalinan. Jika hal ini terjadi, plasenta anda akan rosak. Anda juga akan menghadapi pendarahan yang hebat. Kedua-dua hal ini boleh membahayakan nyawa anda dan si kecil.

Bayi meninggal dalam kandungan

Keadaan ini boleh saja terjadi pada masa hamil lima bulan atau lebih. Bayi meninggal dalam kandungan kerana tidak mendapatkan hal-hal yang diperlukan, seperti oksigen dan nutrisi, selayaknya bayi yang dikandung oleh ibu dengan tekanan darah normal.

Berkembangnya penyakit kardiovaskular

Jika anda sudah sampai pada tahap praeklamsia, maka anda berisiko terkena penyakit kardiovaskular selepas melahirkan, khususnya jika anda melahirkan bayi secara pramasa. Namun anda boleh meminimakan risiko dengan menjalani gaya hidup sihat selepas melahirkan.

Aliran darah ke plasenta berkurang

Keadaan ini boleh membuat bayi dalam kandungan tidak mendapat cukup oksigen dan nutrisi.

Pertumbuhan janin terbantut

Janin yang tidak cukup menerima oksigen dan nutrisi boleh menghalang proses pertumbuhan janin, bayi lahir dengan berat badan yang rendah, atau lahir secara pra-matang.

kelahiran pramasa

Demi menyelamatkan nyawa anda dan si kecil, kadang doktor akan menyarankan kelahiran bayi secara pramasa. Caranya dengan jalan induksi atau operasi caesar. Hal ini dijalankan untuk mengelakkan eklamsia dan komplikasi lain.

Kendalikan Tekanan Darah Tinggi dengan Benar

Jika anda terdedah kepada tekanan darah tinggi semasa hamil, jaga kesihatan anda dengan baik dan benar. Rutin membuat pemeriksaan diri ke dokter kandungan agar keadaan anda tetap terjaga.

Apabila anda mengalami tekanan darah tinggi, doktor akan memberikan ubat untuk menurunkan tekanan darah anda. Anda tidak perlu bimbang ubat tersebut akan mempengaruhi janin anda kerana ada beberapa ubat penurun tekanan darah yang aman untuk dikonsumsi oleh ibu hamil.

Ikut pula semua penggunaan dan dos minum yang dianjurkan doktor. Jangan berhenti mengambil atau menukar dos tanpa pengawasan daripada doktor. Elakkan pula ubat-ubatan herba yang menurut kepercayaan boleh membantu menurunkan tekanan darah anda tanpa bukti saintifik yang kuat.

Ingat, kehamilan ialah masa terdedah kepada bahaya. Maka dari itu terapkan selalu gaya hidup sihat semasa hamil, seperti rutin bersenam, mengambil makanan yang berkhasiat, contohnya sayur, buah, daging tanpa lemak, dan susu rendah lemak. Elakkan makanan yang mengandungi kadar garam tinggi. Elakkan pula merokok dan mengambil minuman beralkohol.

Related Posts

Waspada Tekanan Darah Tinggi Pada Masa Mengandung Dari Sekarang
4/ 5
Oleh