Saturday, August 26, 2017

Waspadai Hiperglikemia Hiperosmolar Non Ketotik Bagi Pesakit Diabetes

Sindrom hyperosmolar nonketotik atau juga dikenali sebagai Hyperosmolar State Hiperglycaemic (HHS) yang dialami oleh orang yang mempunyai kadar glukosa yang tinggi atau pesakit kencing manis. Keadaan berbahaya yang boleh dicetuskan oleh jangkitan atau penyakit lain ini lebih sering dialami pesakit diabetes jenis 2, tetapi juga boleh berlaku pada semua jenis diabetes, terutama orang tua.

Diabetes adalah penyakit kronik yang dicirikan oleh kadar gula darah tinggi. Penyakit ini boleh menyebabkan pelbagai komplikasi, dan sesetengah daripada mereka ketoacidosis diabetes kronik dan hiperglikemi hyperosmolar nonketoktik. Walaupun relatif lebih jarang berlaku berbanding ketoasidosis diabetik, keadaan ini mempunyai angka kematian yang lebih tinggi iaitu mencapai 5-10%.

Waspadai Hiperglikemia Hiperosmolar Non Ketotik Bagi Pesakit Diabetes

Hiperglikemia hyperosmolar noncetotik boleh berlaku apabila kadar gula darah seseorang melebihi 33 mmol / l (600 mg / dl) untuk masa yang lama dan ubat tidak mencukupi untuk menurunkan kadar ini. Keadaan ini juga boleh berlaku jika penggunaan ubat kencing manis terhenti akibat gangguan menelan atau keadaan perubatan lain. Keadaan darurat ini lebih kerap berlaku pada warga tua dengan diabetes jenis 2 kronik yang terdedah mengalami dehidrasi, terutama yang mengalami penurunan sensitiviti terhadap rasa haus atau gangguan menelan. Tubuh orang yang mengalami hiperglikemi hiperosmolar nonketotik akan meneruskan kelebihan gula ke urine, sehingga membuat warna urine berubah dan sering buang air kecil.

Komplikasi ini melibatkan kadar gula darah tinggi jika ketiadaan keton sebagai hasil sampingan daripada pecahan asid lemak. Di samping kadar gula darah tinggi, keadaan ini boleh menyebabkan dehidrasi dan kadar kesedaran menurun. Kadang-kadang keadaan ini juga disertai dengan pembentukan keton, tetapi pembentukan ketone pada umumnya terjadi pada ketoasidosis diabetes. Pengumpulan keton pada ketoasidosis diabetik berlaku apabila insulin sukar bekerja atau berlaku rintangan insulin sehingga glukosa sebagai sumber tenaga utama pada sel tubuh tidak boleh dipakai. Akibatnya, tubuh menggunakan jalur alternatif untuk menjana tenaga dengan merawat lemak yang memuncak dalam pengeluaran keton. Pengeluaran keton yang terlampau tinggi boleh menyebabkan gangguan kesimbangan asid-alkali (pH) darah iaitu ketoasidosis.

Dalam hyperglycemia hyperosmolar hyperosmolar, keadaan utama yang menyebabkan masalah adalah peningkatan dalam kelikatan dan kepekatan bahan seperti gula darah dan bahan lain (hyperosmolarity) dalam darah, kerana gula darahnya terlalu tinggi atau tidak terkawal. Keadaan ini digabungkan dengan dehidrasi akan menyebabkan air di dalam tisu dan organ badan ditarik ke dalam darah yang mengalami hiperosmolariti, oleh itu, sel-sel badan akan mengalami gangguan metabolik dan boleh menyebabkan kematian jika tidak dirawat dengan serta-merta.

Kerana itu, pesakit diabetes perlu mengenali gejala hiperglikemi hiperosmolar nonketotik agar mendapat pengendalian awal seperti kehausan yang teruk, mulut kering, menaikkan kadar gula darah, demam, kehilangan penglihatan, halusinasi, kulit hangat tetapi tidak berpeluh, mual, mengantuk atau pun kebingungan, turunnya berat badan , Serta rasa lemah pada satu sisi badan. Sekiranya anda menghidap diabetes dan ada gejala, pergi ke doktor atau Unit Kecemasan di hospital terdekat untuk rawatan, kerana ini adalah keadaan yang serius untuk pesakit diabetes.

Keadaan ini lebih berisiko dialami oleh pesakit diabetes dengan demensia, orang yang menggunakan ubat-ubatan terlarang, kanak-kanak yang mengambil kortikosteroid dalam masa panjang, dan pesakit gastroenteritis atau cirit-birit. Fungsi buah pinggang yang lemah juga boleh menjadi faktor risiko hyperglycemia hyperosmolar nonketotik. Penggunaan ubat-ubatan seperti diuretik, statin, penahan sistem imun, antiarrhythmics, antiepilepsi, antipsychotics, antihypertensives, blocker beta dan penghalang saluran kalsium, antagonis H2 untuk merawat penyakit gastrik, dan anestetik atau berpotensi menyebabkan keadaan ini.

Umumnya hiperglikemi hiperosmolar nonketotik berlatarbelakang atau dicetuskan oleh keadaan di bawah ini:

  • Diabetes yang tidak dikendalikan.
  • Jangkitan seperti radang paru-paru, selulitis, atau jangkitan saluran kencing.
  • Penyakit tertentu seperti strok atau penyakit jantung.
  • Penyalahgunaan ubat-ubatan tertentu seperti kokain, alkohol, amphetamine.
  • Penggunaan ubat yang meningkatkan kehilangan cecair atau mengurangkan kesan insulin badan.


Hiperglikemia hyperosmolar nonketotik yang tidak dirawat akan menjadikan penghidap tubuh merasakan kelemahan, penglihatan cacat, atau kekejangan di kaki, sehingga memerlukan rehat total. Sebagai akibat dari keadaan ini, dehidrasi boleh berlaku terutama jika pesakit tidak mengambil cairan yang mencukupi secara tetap.

Pesakit dengan keadaan ini perlu mendapatkan peperiksaan lengkap dan terperinci. Doktor akan melakukan pemeriksaan fizikal umum dan pemeriksaan penunjang, seperti ujian darah lengkap, kadar gula darah, HbA1c, ujian elektrolit, analisa gas darah, ECG, fungsi buah pinggang dan hati, analisis air kencing, pemeriksaan zat keton, BUN (Basal Urea Nitrogen), Rontgen dada dan perut, serta CT scan kepala jika terdapat penurunan kesedaran.

Diperlukan pengendalian terhadap penyakit yang melataRawatan umum dehidrasi dalam hyperglycemia hyperosmolar nonketotik perlu ditangani dengan pelbagai cara seperti infusi untuk menyediakan natrium klorida cecair kristaloid, pengurusan dan keselamatan saluran pernafasan, dan ubat-ubatan. Begitu dehidrasi telah ditangani, tekanan darah akan bertambah baik, begitu juga peredaran, kadar gula darah, dan pengeluaran air kencing.
ri keadaan ini.

Pada pesakit dengan HHS dengan kesedaran menurun diperlukan langkah-langkah intubasi untuk memasang alat pernafasan untuk menjamin dan mengoptimumkan fungsi pernafasan. Untuk mengawal gula darah, insulin akan diperlukan suntikan melalui infusi atau tisu lemak. Pemberian insulin untuk menurunkan kadar gula darah dalam keadaan kecemasan ini harus dilakukan oleh doktor dan dipantau di rumah sakit.

Jika tidak segera ditangani, dehidrasi boleh menyebabkan kejang, koma, bahkan komplikasi yang paling fatal iaitu kematian. Satu daripada empat pesakit keadaan ini mengalami kejang. Di samping itu, takikardia atau denyutan jantung lebih cepat daripada biasa adalah salah satu akibat daripada dehidrasi. Komplikasi lain yang mungkin berlaku di HHS termasuk infark miokard atau serangan jantung, Sindrom Penyakit Pernafasan Akut (ARDS), embolisme pulmonari, trombosis vena yang mendalam (DVT), kerosakan pelbagai organ, dan bengkak otak.

Merawat diabetes agar tidak menjadi parah adalah salah satu langkah awal untuk mencegah hiperglikemi hiperosmolar nonketotik, iaitu dengan memeriksa kadar gula secara teratur, menjalani pola hidup sihat, dan rutin kawalan ke doktor untuk melakukan pemeriksaan kesihatan berkala. Pesakit kencing manis dan orang-orang di sekeliling mereka perlu tahu mengenai penyakit ini dan tanda-tanda dan gejala yang berbahaya yang perlu dijangkakan. Pengetahuan yang baik tentang penyakit ini akan memberi kesan yang baik kepada anda untuk mengenali gejala pelbagai komplikasi berbahaya untuk mendapatkan pengendalian awal yang optimum. Oleh itu, berunding dengan doktor mengenai kencing manis dan dapatkan rawatan di hospital berdekatan dengan segera jika terdapat tanda-tanda bahaya yang disertakan.

Related Posts

Waspadai Hiperglikemia Hiperosmolar Non Ketotik Bagi Pesakit Diabetes
4/ 5
Oleh