Wednesday, September 13, 2017

Skrap Lidah Untuk mengatasi Nafas Berbau

Banyak perkara yang dilakukan orang untuk menghilangkan nafas berbau. Salah satunya dengan skrap lidah atau Tongue Cleaner. Nampaknya ada sebab-sebab perubatan yang menguatkannya.

Menurut seorang ahli biologi, keadaan nafas berbau hampir 90 peratus disebabkan oleh bakteria yang berasal dari sisa makanan dan protein dalam air liur. Lidah merupakan salah satu kawasan yang banyak didiami bakteria tersebut.

Skrap Lidah Untuk mengatasi Nafas Berbau


Membersihkan permukaan lidah

skrap lidah ini bertujuan untuk membersihkan timbunan bakteria, cendawan, sel mati, dan sisa makanan pada permukaan lidah. Penimbunan ini boleh disebabkan oleh jangkitan kulat, mulut kering, merokok, penggunaan ubat tertentu, ataupun kurang terjaganya kebersihan sekitar mulut dan gigi.

Bakteria dan kulat biasa yang tumbuh di sekitar lidah juga secara meluas dikaitkan dengan masalah di mulut dan keseluruhan kesihatan badan. Salah satunya masalah nafas berbau atau halitosis.

Penyelidikan mengenai keberkesanan skrap lidah masih terbatas. Namun, kajian terkini menunjukkan, skrap lidah dapat membantu mengatasi nafas berbau secara sementara. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti yang mencukupi bahawa skrap lidah membantu nafas berbau kronik.

Dua kajian lain membandingkan keberkesanan menggunakan skrap lidah dengan berus gigi dalam membersihkan lidah untuk mengatasi nafas berbau. Hasilnya, pembersihan atau skrap lidah mempunyai keberkesanan yang sedikit lebih tinggi saat mengawal nafas berbau pada orang dewasa. Yang perlu diambilkira, perkara tersebut masih dianggap berkesan dalam masa yang relatif singkat.


Memilih Keperluan

Banyak yang membersihkan lidah dengan berus gigi sahaja. Walau bagaimanapun, jika ia bertujuan untuk membantu mengatasi nafas berbau, tindakan itu dianggap kurang berkesan. Kerana reka bentuk berus gigi berbeza dari skrap lidah. Berus gigi direka untuk membersihkan gigi dengan permukaan keras, manakala tekstur lidah lembut memerlukan jenis yang berbeza.

Kini skrap lidah dapat dengan mudah ditemui di kedai ubat dengan pelbagai bentuk dan saiz. Lalu, bagaimana memilih skrap lidah yang tepat? Pilih skrap lidah ergonomik yang dibentuk sesuai dengan anatomi lidah, sehingga dapat mengangkat lapisan plak sekaligus membersihkan permukaan lidah.

Bahan-bahan skrap lidah juga perlu dipertimbangkan. Ada yang diperbuat daripada plastik, logam, atau bahan lain. Selain itu, perhatikan pula bentuk, dimensi, dan kualiti skrap lidah saat menyentuh lidah. Jika perlu, gunakan skrap lidah dengan gel khas yang berfungsi sebagai antibakteria untuk membersihkan secara optimum.

Cara menggunakan skrap lidah sangat mudah. Letakkan alat itu ke bahagian belakang lidah, kemudian tarik bahagian hadapan lidah. Ulangi beberapa kali sehingga anda merasa lidah berasa bersih.

Selain membersihkan permukaan lidah, untuk mengatasi dan mengelakkan nafas berbau juga mesti disertai dengan mengekalkan kebersihan mulut yang baik. Berus gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari, bilas dengan cuci mulut, gunakan flos gigi jika perlu, dan minum air secukupnya untuk mengelakkan mulut kering. Kemudian, semak ke doktor gigi secara teratur.

Membersihkan gigi dengan skrap lidah dapat membantu mengatasi nafas berbau. Namun, jika nafas berbau terus berlanjutan, sila rujuk perkara tersebut kepada doktor atau doktor gigi untuk memperoleh penyelesaian terbaik.

Related Posts

Skrap Lidah Untuk mengatasi Nafas Berbau
4/ 5
Oleh