Tuesday, September 12, 2017

Kenali Punca Bau Mulut Dan Pencegahannya

Napas yang bau disebabkan oleh kebiasaan mengurus gigi dan mulut yang kurang tepat, ditambah dengan tidak menjaga ia secara teratur. Jenis makanan yang anda konsumsi juga berpengaruh, selain gaya hidup tidak sihat yang biasanya tanpa sedar anda jalani.

Semua makanan yang anda makan, terutamanya makanan yang berbau, seperti bawang putih, memainkan peranan dalam menyebabkan bau nafas berbau. Sisa-sisa makanan yang tertinggal di mulut turut andil memberikan aroma tidak sedap pada mulut. Sekiranya anda tidak menyikat gigi dan menggunakan floss gigi secara teratur, maka makanan akan tersisa di antara gigi. Hal ini dapat meningkatkan pertumbuhan bakteria di gigi, lidah, dan gusi. Inilah yang menyebabkan nafas berbau.

Kenali Punca Bau Mulut Dan Pencegahannya

Tabiat Yang Memicu Mulut Berbau

Ada beberapa kebiasaan buruk yang membuat mulut berbau tidak sedap. Tabiat ini ialah:

Kurang mengekalkan kebersihan mulut

Seperti yang telah disebutkan di atas, kebersihan mulut yang lemah adalah sangat mudah untuk membuat mulut berbau tidak sedap. Apabila keadaan mulut terkontaminasi oleh sisa makanan, lapisan telus dibentuk disebut plak yang mana bakteria berkembang. Untuk mengelakkan ini, berus gigi anda dengan kerap selepas makan. Berus juga lidah anda untuk mengawal bau mulut. Gunakan flaks gigi untuk membersihkan sisa makanan di pinggir gigi yang tidak dilindungi oleh berus gigi sebagai sebahagian daripada usaha untuk mengekalkan kesihatan mulut.

Berjumpalah juga gigi secara teratur kepada doktor gigi untuk mengurangkan risiko serangan penyakit mulut. Doktor mungkin akan menyarankan untuk berkumur dengan ubat kumur yang ampuh membunuh bakteria akibat penumpukan plak.

Tabiat Merokok

Rokok adalah penyebab nafas bau. Tabiat merokok bukan sahaja merosakkan paru-paru, tetapi juga mencipta noda pada kerengsaan gigi dan kerengsaan. Tambahan pula, keadaan ini boleh menjadi sakit gigi dan gingivitis. Kedua-dua faktor ini menyebabkan nafas berbau.

Kesan menjalani diet

Diet dengan mengurangkan karbohidrat juga boleh menyebabkan nafas berbau. Apabila karbohidrat kurang, badan secara semula jadi akan memecah lemak. Kemudian membentuk sebuah kimia yang dipanggil keton. Bahan ini boleh menyebabkan nafas berbau.

Mengambil makanan berbau tajam

Sesetengah makanan dengan herba yang berperisa lazat meninggalkan bau yang tidak baik di dalam mulut. Begitu juga penggunaan kopi dan minuman beralkohol. Untuk mengelakkan nafas berbau, elakkan makan makanan dan minuman seperti ini.

Penyakit

Terdapat sebab-sebab lain yang membuat bau mulut tidak sedap, keadaan kesihatan secara umum. Apabila mengalami mulut kering atau yang bermakna kekurangan air liur, bakteria menjadi lebih mudah berkembang dan akhirnya menghasilkan nafas berbau.

Kondisi pencernaan yang tidak sihat boleh menyebabkan nafas berbau. Contohnya ialah jangkitan bakteria perut dan usus kecil.

Penyakit lain yang juga jadi sebab dari bau mulut adalah kencing manis, bronkitis, sinusitis, penyakit paru-paru, tonsilitis dan sinusitis.

Ubat-ubatan

Ubat-ubatan yang anda ambil juga boleh menyebabkan nafas berbau, seperti penenang, ubat kemoterapi, dan pesakit sakit dada akibat mengurangkan bekalan darah ke jantung.

Antara punca di atas, nafas berbau berlaku kerana kekurangan kebersihan mulut. Masalahnya, selama ini banyak orang menyangka bahawa memberus gigi sudah cukup untuk membersihkan gigi sekaligus mencegah bau mulut. Walau bagaimanapun, sebagai tambahan untuk memberus gigi anda, dengan menggunakan ubat kumur boleh membantu anda mendapatkan gigi dan mulut yang sihat dan mengelakkan penyakit.

Anda perlu menggunakan ubat kumur sebagai salah satu aktiviti rutin harian anda dalam mengekalkan kesihatan mulut. Penggunaan ubat cuci mulut secara rutin pada waktu pagi selepas sarapan pagi dan pada waktu malam sebelum waktu tidur boleh mencegah plak disebabkan oleh sisa makanan dan bau yang timbul daripada makanan yang tajam di antara gigi. Anda boleh memilih untuk menggunakan ubat kumur yang mengandungi minyak pati. Satu kajian membuktikan bahawa minuman keras yang mengandungi minyak pati lebih berkesan terhadap kuman yang menyebabkan plak, menghalang perkembangan plak. dan mengurangkan gingivitis.

Risiko untuk mengalami bau mulut akan selalu menerpa, apatah lagi jika anda mempunyai tabiat buruk yang boleh mengganggu kesihatan mulut. Sebagai langkah berjaga-jaga, tidak ada salahnya menggunakan cuci mulut sebagai sebahagian daripada usaha untuk mengekalkan kebersihan mulut. Anda dinasihatkan untuk mengekalkan kawasan mulut yang sihat dan mengetahui bagaimana untuk mengatasi nafas berbau.


Related Posts

Kenali Punca Bau Mulut Dan Pencegahannya
4/ 5
Oleh