Thursday, November 24, 2016

Jom, Cuba Diet Tanpa Nasi Putih Untuk Mengurangkan Risiko Kencing Manis

Nasi putih telah menjadi sebahagian dari kebudayaan makan masyarakat Asia pada amnya. Walau malangnya, mengikut penyelidikan terbaru, makanan yang banyak digunakan di sebahagian besar negara di Asia ini ternyata lebih berisiko meningkatkan risiko kencing manis jenis 2.

Sebuah kajian mendapati bahawa kumpulan yang mengambil nasi putih lebih daripada lima kali dalam seminggu berisiko 17 peratus lebih tinggi menghidap kencing manis jenis 2 berbanding kumpulan yang hanya mengambilnya sekali sebulan. Masih dari kajian yang sama, dinyatakan bahawa risiko ini akan meningkat 10 peratus pada orang yang tiap hari mengambil nasi putih dalam hidangan besar. Keterkaitan ini dijumpai terutama pada orang-orang di Asia yang memakan nasi hingga 3-4 hidangan sehari.

Jom, Cuba Diet Tanpa Nasi Putih Untuk Mengurangkan Risiko Kencing Manis

Kencing manis jenis 2 sendiri ialah penyakit kronik yang memberi kesan kepada cara tubuh menghadam glukosa sebagai sumber tenaga. Tubuh seorang penghidap Kencing manis jenis 2 akan menolak kesan insulin atau tidak menghasilkan insulin dalam jumlah cukup untuk menjaga kadar glukosa tetap normal.

Penyelidikan ini sebenarnya belum dapat membuktikan hubungan sebab dan akibat, tetapi hanya menunjukkan hubungan antara pengambilan nasi putih dengan kencing manis. Namun sekurang-kurangnya, kajian ini dapat menjadi alasan untuk lebih mengambil bahan makanan yang mengandung biji-bijian utuh berbanding karbohidrat yang diproses (seperti nasi putih).

Kadang-kadang kita mendengar kencing manis jenis 2 cenderung disyorkan untuk menjalani diet tanpa nasi. Walau begitu, makna dari diet tanpa nasi bukan bererti sama sekali menghapuskan nasi dari menu anda, tetapi lebih baik menukar nasi putih dengan sumber karbohidrat lain, seperti nasi merah atau roti gandum.

Menukar Nasi Putih dengan Biji-bijian Utuh

Lebih jauh, seorang doktor pakar nutrisi ternama menyatakan bahawa menukar 50 gram nasi putih harian dengan nasi merah (coklat) dalam jumlah yang sama didapati boleh mengurangkan risiko kencing manis jenis 2 sebanyak 16%. Dalam jumlah yang sama, penggantian nasi putih dengan gandum atau barli berkaitan dengan penurunan risikokencing manis jenis 2 hingga 36 peratus.

Tidak hanya untuk menurunkan risiko terkena diabetes jenis 2, menukar nasi putih dengan biji-bijian utuh juga disyorkan bagi pesakit diabetes jenis 2 itu sendiri. Hal ini dipertimbangkan kerana nasi putih boleh menyebabkan gula darah naik secara mendadak. Biji-bijian utuh adalah jenis makanan yang mengandungi serat terlarut. Oleh kerana serat memerlukan waktu lebih lama untuk diproses, maka gula akan dilepaskan secara perlahan-lahan sehingga kadar gula darah menjadi lebih stabil. Inilah mengapa nasi putih disyorkan untuk digantikan dengan nasi merah atau sumber karbohidrat lain dengan biji-bijian utuh, misalnya beras merah (coklat).

Nasi merah lebih disyorkan kerana mengandungi lebih banyak nutrisi dan serat. Meski nasi merah dan nasi putih sebenarnya berasal dari biji yang sama, tetapi beras putih diproses dengan pengilangan yang menghilangkan lapisan dedak / sekam / kulit padi dan keturunannya. Sementara pada beras merah, lapisan dedak ini tetap ada sehingga boleh menjadikannya terasa lebih keras selepas dimasak, tetapi lebih berkhasiat.

Proses pemurnian inilah yang kemudian diduga menyebabkan beras putih disebut mempunyai kadar indeks glisemik yang lebih tinggi berbanding beras merah. Indeks ini menunjukkan bagaimana makanan tertentu dengan cepat boleh meningkatkan kadar glukosa di dalam badan. Inilah sebabnya pengambilan nasi putih lebih cepat mencetuskan kenaikan kadar gula darah selepas makan. Pemprosesan ini juga membawa kepada kehilangan sejumlah vitamin, mineral, magnesium, dan serat yang umumnya dapat berperanan sebagai pelindung daripada risiko diabetes.

Melengkapi Diet Tanpa Nasi

Diabetes jenis 2 berhubungan erat dengan kelebihan berat badan sehingga sangat penting untuk menjaga pola makan secara keseluruhan. Ditambah lagi, pengambilan terlalu banyak nasi putih dan sumber karbohidrat yang tidak berkhasiat lain, seperti roti putih atau kentang putih, tidak hanya meningkatkan risiko terkena diabetes, tetapi juga penyakit-penyakit lain, seperti sakit jantung dan obesiti. Di samping diet tanpa nasi, lengkapkan juga menu harian anda dengan sumber-sumber makanan berikut ini.

  • Tambah kacang-kacangan di dalam menu anda.
  • Cukupi pengambilan makanan sumber vitamin C, seperti tomato, strawberi, dan anggur. Orang yang mengambil cukup vitamin C diduga mempunyai risiko lebih rendah terkena diabetes, terutama di usia 40-75 tahun.
  • Pengambilan sayur-sayuran hijau yang kaya magnesium, seperti bayam, untuk membantu menjaga kadar gula darah.
  • Hadkan makanan olahan, seperti kuih atau makanan ringan kemasan.


Di samping mengambil makanan sihat dan segar tiap hari, sukan teratur serta mengelakkan tabiat buruk, seperti merokok dan minuman keras, boleh mengurangkan risiko diabetes jenis 2. Selain gaya hidup, seseorang yang mempunyai riwayat keluarga pesakit diabetes lebih berisiko mengalami kencing manis juga. Orang-orang ini dijangka lebih awal dalam menjaga gaya hidup yang lebih sihat, termasuk pola makannya.

Related Posts

Jom, Cuba Diet Tanpa Nasi Putih Untuk Mengurangkan Risiko Kencing Manis
4/ 5
Oleh