Tuesday, November 22, 2016

Elakkan 4 Diet Ekstrem Ini

Mempunyai tubuh langsing kerap kali menjadi dambaan kaum wanita. Namun, jangan sampai salah langkah dengan mengamalkan pelbagai diet ekstrim berikut.

Kapan terakhir kali anda memberanikan diri naik ke atas alat timbang? Terkulat dengan hasilnya dan langsung berniat untuk mengecilkan saiz badan? Salah satu cara yang dilakukan untuk menghapuskan lemak badan yang berlebihan ialah dengan memastikan pola makan, atau yang disebut juga diet. Namun, jangan sembarangan memilih jenis diet. Jika salah, bukan pinggang ala Kendall Jenner yang dimiliki, anda juga berupaya untuk masuk rumah sakit. Di bawah ini ada beberapa jenis diet ekstrim yang tidak disyorkan untuk dilakukan.

Elakkan 4 Diet Ekstrem Ini

Diet cacing pita

Ramai orang terdorong untuk boleh cepat kurus dengan "meminta bantuan" cacing pita, malah cara ini sudah ada sejak beberapa dekad lalu. Padahal cacing pita ialah parasit yang mengambil nutrisi dari sistem penghadaman indung semangnya. Diet ekstrim cacing pita dijalankan dengan cara menelan telurnya. Kemudian cacing pita dibiarkan menetas dan membesar sehingga memakan makanan yang ada di dalam usus. Jika berat badan sudah turun, cacing pita boleh dibuang dengan meminum ubat cacing.

Jika anda geli atau merasa ngeri membayangkannya, tunggu sampai tahu apa akibatnya bagi tubuh. Telur cacing pita boleh berpindah ke berbagai bahagian tubuh lain, hingga menyebabkan masalah yang boleh mengancam jiwa. Contohnya jika cacing pita masuk otak, anda boleh mengalami sakit kepala, kebingungan, kejang, sehingga kematian.

Diet sup kol

Berat badan didakwa dapat turun kira-kira 4.5 kg cukup dengan makan sup kol untuk sarapan, makan tengah hari, dan makan malam selama seminggu. Diet sup kol dimakan setiap hari disertai sayur-sayuran dan buah-buahan tertentu, 4-8 gelas air putih, dan multivitamin. Diet sup kol boleh saja menjadikan berat badan cepat turun, tetapi cara tersebut tidak sihat dan berbahaya. Tidak ada ahli kesihatan yang menyokong diet ekstrim ini dan anda kemungkinan akan merasa kelaparan berat.

Diet 500 kalori

Seperti namanya, diet ekstrim ini hanya membenarkan "penganutnya" untuk mengambil makanan sebanyak 500 kalori setiap hari. Lima ratus kalori itu sebanyak empat genggam kacang tanah, dua potong piza pepperoni, 2.5 potong ayam goreng, atau enam buah epal. Diet ini biasanya ditujukan untuk mereka yang sangat gemuk dan tidak mampu untuk mengurangkan berat badan setelah mencuba pelbagai jenis diet. Walau bagaimanapun, diet ekstrim ini memerlukan pengawasan perubatan dan boleh menjadi sangat berbahaya bagi tubuh. Tubuh boleh kekurangan vitamin dan mineral yang pada akhirnya mampu menyebabkan banyak masalah kesihatan.

Diet pembersihan atau diet detoks lemon

Diet yang melampau ini dilakukan dengan meminum cecair pada hari ketiga hingga hari ke-10 diet. Gunanya, untuk mendetoksifikasi tubuh (membuang racun) dan menurunkan berat badan. Selama fasa tersebut, anda hanya dibenarkan mengambil air limau khas sebanyak enam hingga 12 kali setiap hari, atau setiap kali anda lapar. Air lemonnya diperbuat daripada campuran air perasan jeruk limau, sirap maple, serbuk cili, dan air putih.

Malangnya, diet ekstrim ini membuat tubuh kehilangan banyak nutrien penting seperti vitamin, mineral, protein, karbohidrat, lemak, dan serat. Mereka yang menerapkan pola makan ini juga berisiko mengalami pening, sakit kepala, cirit-birit, dan mual. Terakhir, tidak ada bukti saintifik yang menyatakan jika diet ini benar-benar mampu menghilangkan racun tubuh.

Mengurangkan berat badan memang sah dilakukan. Namun, jangan sampai keinginan untuk langsing membuat anda mengabaikan kesejahteraan dan kesihatan tubuh sendiri, contohnya dengan melakukan diet melampau. Mintalah pendapat dari doktor atau ahli gizi dipercayai untuk mencari pola makan apa yang sesuai dengan tubuh anda.

Related Posts

Elakkan 4 Diet Ekstrem Ini
4/ 5
Oleh