Monday, October 9, 2017

Terbukti! Ternyata Memberus Gigi Saja Tidak Cukup

Memberus gigi merupakan cara menjaga kebersihan dan kesihatan mulut. Malangnya, Plak gigi seringkali muncul meski rajin memberus gigi. Plak gigi boleh menyebabkan gangguan kesihatan mulut, juga membuat senyum dan penampilan kurang maksimum. Selain memberus gigi, menggunakan mouthwash boleh membantu mengurangkan timbulnya Plak gigi.

Plak gigi atau tartar adalah lapisan deposit bakteria yang menguatkan dan melekat pada gigi. Plak gigi memainkan peranan penting dalam kerosakan gigi.

Terbukti! Ternyata Memberus Gigi Saja Tidak Cukup

Mengapa Boleh Timbul Plak gigi?

Plak gigi muncul dan berkembang kerana ada serpihan makanan. Kuih, roti, susu, gula-gula, dan makanan lain yang mengandungi gula dan pati yang tersisa pada gigi, akan mengundang bakteria.

Bakteria akan menghasilkan asid yang akan memusnahkan enamel atau lapisan paling luar gigi. Selain itu, Plak gigi boleh merosakkan akar gigi dan tulang sokongan gigi. Jadi jangan menganggap Plak gigi sebagai hal yang remeh, kerana boleh menyebabkan kemerosotan kesihatan rongga mulut secara keseluruhan.

Cara Mengelakkan Plak gigi

Pada masa ini terdapat ramai orang yang hanya memberi tumpuan kepada gigi semasa membersihkan mulut. Pada kenyataannya, bahagian-bahagian mulut yang lain seperti lidah dan sela-sela gigi juga perlu dibersihkan untuk mengelakkan terjadinya Plak gigi.

Berikut adalah beberapa cara untuk mengelakkan Plak gigi yang perlu anda ketahui:

Memberus gigi sebelum tidur

Bersihkan gigi anda sekurang-kurangnya dua kali sehari, termasuk memberus gigi sebelum tidur. Matlamatnya adalah membersihkan rongga mulut makanan sisa, kuman, dan Plak gigi timbul.

Perhatikan cara memberus gigi yang betul

Anda tidak mahu berus gigi menjadi sia-sia, bukan? Oleh itu, beri perhatian kepada cara mencuci gigi dengan betul. Buat gerakan bulat ketika menyikat gigi untuk mengeluarkan lapisan Plak gigi. Tidak perlu tergesa-gesa agar hasilnya maksimum. Yang perlu anda tahu, tidak memberus gigi dengan betul sama saja anda tidak pernah memberus gigi.

Gunakan produk yang mengandungi fluorida

Fluorida memainkan peranan dalam memerangi kuman yang berpotensi membuat gigi menjadi busuk. Zat ini juga memberi perlindungan pada gigi dari ancaman kerosakan. Pilihlah ubat gigi yang mengandungi fluorida agar gigi anda terjaga kesihatannya. Mengonsumsi air botol yang mengandungi kandungan fluorida juga boleh membantu mengurangkan risiko pembentukan Plak gigi.

Manfaatkan mouthwash

Mouthwash akan membersihkan kawasan mulut yang sukar dicapai ketika memberus gigi, seperti gusi dan sela-sela gigi kerana berus gigi hanya membersihkan 25% dari mulutmu. Selain itu, mouthwash juga mengurangkan keasidan dan jumlah kuman di rongga mulut, bahkan membantu remineralisasi gigi. Namun, mouthwash memang tidak boleh digunakan oleh kanak-kanak berusia di bawah enam tahun. Meski bagi kanak-kanak di atas umur tersebut, mouthwash boleh membantu membersihkan gigi secara maksimum.

Semak gigi secara teratur

Membuat pemeriksaan gigi ke doktor gigi secara teratur iaitu setiap 6 bulan, boleh membantu mengelakkan kerosakan gigi. Sekiranya ternyata mula berlaku kerosakan gigi, anda akan mendapat rawatan lebih awal, jadi masalah gigi tidak teruk.

Cara-cara di atas boleh dilakukan untuk mengekalkan kesihatan pergigian dan mulut, dengan itu mengelakkan pelbagai masalah pergigian dan mulut yang timbul akibat pembentukan Plak gigi, yang jika dibiarkan merosakkan tisu gigi, gusi, dan kawasan sekitarnya, walaupun berisiko terkena jangkitan.

Biasakan Merawat Gigi dan Mulut Sejak Dini

Menjaga kesihatan gigi dan mulut mampu membantu untuk menjaga tubuh terhindar dari berbagai penyakit dan jangkitan, sehingga dapat menunjang tumbuh kembang anak. Si kecil boleh diajak untuk melihat bagaimana ibu bapanya menjaga kesihatan gigi dan mulut sehari-hari, sehingga anak pun tertarik dan faham bahawa hal itu pula yang harus dilakukannya kelak.

Memasuki usia 2 tahun, kanak-kanak mula boleh diajar memberus gigi sendiri dengan pasta gigi khusus anak-anak, termasuk cara meludah sisa buih ubat gigi. Di atas umur 6 tahun, kanak-kanak mungkin sudah belajar bagaimana untuk membilas air kumur yang disesuaikan dengan nasihat doktor gigi. Sambil tetap diawasi dan dipastikan agar tidak ditelan.

Menjaga kesihatan pergigian dan mulut harus mula digunakan sejak zaman kanak-kanak. Oleh itu, aktiviti ini boleh menjadi kebiasaan yang baik yang akan dilakukan secara kerap hingga dewasa.

Jangan Pilih Asal Mouthwash

Pilihlah mouthwash sesuai dengan keperluan dan keadaan kesihatan anda. Dalam menggunakan mouthwash, perhatikan juga takaran dan cara penggunaan pada label bungkusan untuk mendapatkan manfaat yang maksimum.

Sekurang-kurangnya ada tiga jenis mouthwash, iaitu:

Mouthwash untuk nafas segar

Mouthwash dapat membuat nafas menjadi segar dalam seketika. Mouthwash memang boleh melawan beberapa jenis bakteria, tetapi bakteria lain boleh tumbuh semula dalam masa yang singkat.

Mouthwash yang mengandungi fluorida

Mouthwash yang mengandungi fluoride mempunyai dua keuntungan. Pertama, sifat mouthwash yang boleh menjangkau seluruh rongga mulut berikut sela-sela gigi dan gusi. Kedua, mouthwash yang mengandungi fluorida yang bersifat menguatkan enamel iaitu lapisan hadapan pada gigi, sehingga membantu mengelakkan masalah-masalah yang boleh merosakkan gigi.

Mouthwash anti Plak gigi dan anti gingivitis

Mouthwash jenis ini boleh melawan pelbagai bakteria merugikan yang menyebabkan sekaligus mengelakkan radang gusi atau gingivitis, sekaligus meningkatkan kesihatan mulut dan gigi.

Disyorkan untuk memberus gigi, sambil terus bekerjasama dengan penggunaan mouthwash secara rutin dan teratur untuk kesihatan gigi yang maksimum. Untuk mendapatkan hasil maksimum yang dapat bertahan dalam jangka masa panjang, elakkan mengambil minuman beralkohol, soda, hadkan minuman berkafein, dan elakkan merokok.

Jika gigi terawat, bukan hanya tubuh yang sihat. Interaksi menjadi lebih menyeronokkan. Anda boleh ketawa dengan bebas apabila bergaul dengan rakan-rakan.


Related Posts

Terbukti! Ternyata Memberus Gigi Saja Tidak Cukup
4/ 5
Oleh