Monday, October 9, 2017

Mengusir Nafas Berbau Dengan Menggunakan Mouthwash

Nafas berbau boleh membuat seseorang merasa tidak percaya diri ketika berbincang dengan lawan bicara. Nafas berbau juga boleh menjadi petanda adanya masalah kesihatan gigi dan gusi. Untuk itu, mengekalkan kesihatan mulut perlu dilakukan untuk mengelakkan keadaan ini.

Nafas berbau yang terasa mengganggu boleh disebabkan oleh berbagai macam faktor. Bermula dari pengaruh makanan yang dimakan, penerapan gaya hidup yang tidak sihat, sehingga kesan dari berbagai macam penyakit yang dihidapi.

Mengusir Nafas Berbau Dengan Menggunakan Mouthwash

Mengenali Tanda Nafas berbau

Selain bau tidak sedap ketika bercakap, ada beberapa tanda dari Nafas berbau yang boleh anda perhalusi. Tanda-tanda tersebut boleh berupa mulut terasa kering, mulut terasa tidak enak atau mulut terasa asam. Boleh juga merasakan ada lapisan baji di bahagian atas lidah.

Secara amnya, nafas berbau boleh berlaku kerana sisa-sisa makanan di dalam mulut yang menyebabkan bakteria yang menyebabkan nafas berbau berkembang di antara gigi, gusi dan lidah.

Selain itu, ada beberapa keadaan penyakit mulut dan gigi yang boleh menyebabkan Nafas berbau. Seperti penyakit gusi, jangkitan kulat mulut, karies gigi (rongga), dan mulut kering.

Faedah dan Jenis Mouthwash

Selepas memberus gigi anda dan menggunakan floss gigi, disyorkan untuk membersihkan sisa-sisa yang tersisa di rongga mulut dengan menggunakan Mouthwash. Penggunaan cecair mulut membantu membersihkan sisa-sisa di mulut maksimal berbanding dengan memberus gigi anda.

Faedah lain menggunakan cuci mulut juga diperolehi seperti:

  • Kurangkan keadaan asid di dalam mulut.
  • Menyediakan pengambilan mineral pada gigi.
  • Mencegah pembentukan plak gigi.
  • Menghalang keradangan gusi.
  • Membantu mencegah rongga.
  • Menghalang nafas berbau dan membuat nafas lebih segar.


Manfaat dari mouthwash ini dapat diperoleh berdasarkan jenis mouthwash yang anda pilih. Pada mouthwash untuk kosmetik misalnya, anda akan merasakan manfaat berkaitan kawalan Nafas berbau sahaja. Sedangkan mouthwash terapeutik, dapat mengatasi Nafas berbau, sekaligus mengatasi masalah lain berkaitan kesihatan gigi.

Hal itu disebabkan adanya kandungan bahan aktif pada mouthwash terapeutik. Biasanya bahan aktif termasuk peroksida, fluorida, cetylpyridinium chloride, chlorhexidine dan minyak pati. Pada mouthwash yang mengandungi klorheksidin dan minyak pati mampu mengatasi timbulnya plak dan juga radang gusi.

Kandungan minyak pati yang terdapat pada mouthwash di antaranya adalah eucalyptol atau thymol. Mouthwash yang mengandungi eucalyptol mampu membuat nafas anda menjadi lebih segar, kerana manfaat aromatiknya. Demikian juga mouthwash yang mengandungi thymol dapat berfungsi sebagai antiseptik dan antikulat untuk menyokong kesihatan mulut. Tak hanya itu saja, mouthwash yang mengandungi minyak pati juga mampu melawan kuman penyebab plak gigi hingga ke lapisan biofilm.

Manfaat dari mouthwash akan diperolehi jika anda rutin menggunakannya, selepas memberus gigi dan membersihkan gigi dengan benang. Agar kesihatan mulut dan gigi tetap terjaga, dianjurkan untuk rutin berunding ke doktor gigi setiap 6 bulan sekali guna mencegah terjadinya kerosakan gigi sejak awal.

Dalam mencegah Nafas berbau, anda disyorkan untuk secara rutin menjaga kebersihan rongga mulut, menjaga pola makan secara teratur, mengelakkan pengambilan makanan atau minuman dengan aroma menyengat, memperbanyakkan pengambilan air putih, dan mengelakkan minuman beralkohol serta rokok.

Namun, jika anda mengalami Nafas berbau disertai dengan gejala lain seperti luka pada mulut, sakit atau sukar menelan, gigi patah, mulut kering yang berpanjangan, noda putih di sekitar tonsil, demam atau rasa lelah, segeralah rujuk ke doktor gigi.

Related Posts

Mengusir Nafas Berbau Dengan Menggunakan Mouthwash
4/ 5
Oleh