Friday, October 20, 2017

Tidak Ada Terma Kencing Manis Kering Atau Kencing Manis Basah

Penghidap Kencing manis di Malaysia sering mengkategorikan penyakit yang mereka alami ke dalam dua jenis, Kencing manis basah dan Kencing manis kering. Sebutan ini merujuk kepada keadaan luka yang diakibatkan oleh Kencing manis. Khabarnya bagi penghidap Kencing manis basah, jika mengalami luka akan cenderung memerlukan waktu lebih lama untuk sembuh.

Sebenarnya di dalam dunia perubatan tidak ada istilah Kencing manis kering ataupun Kencing manis basah. Pada amnya, penyakit ini dikategorikan kepada 4 jenis, iaitu Kencing manis jenis 1, Kencing manis jenis 2, Kencing manis kelahiran yang berlaku semasa kehamilan dan jenis Kencing manis yang lain. Mana-mana jenis kencing manis, walaupun dengan sebab yang berbeza, menandakan bahawa seseorang mempunyai tahap glukosa yang terlalu tinggi dalam darah.

Tidak Ada Terma Kencing Manis Kering Atau Kencing Manis Basah

Pada Kencing manis jenis 1, sistem kekebalan tubuh merosakkan sel-sel penghasil insulin hingga akhirnya mengganggu pengeluaran insulin di dalam tubuh. Ketiadaan insulin menjadikan tubuh tidak dapat menyerap glukosa untuk dihasilkan sebagai tenaga. Keadaan yang biasanya dikesan sejak kanak-kanak dan remaja ini tidak dapat dielakkan, melainkan hanya dapat dikendalikan.

Sementara pada Kencing manis jenis 2, berlaku rintangan insulin, ertinya tubuh tidak mampu memanfaatkan insulin secara tepat. Keadaan ini umumnya dikesan pada masa dewasa. Kencing manis jenis 2 boleh dicegah atau ditangguhkan dengan gaya hidup sihat, seperti diet biasa dan sihat dan menjaga berat tubuh ideal.

Luka pada Penghidap Kencing manis memerlukan Pengendalian Khas

Sesetengah orang berfikir bahawa tidak mengapa untuk mempunyai tahap gula yang tinggi selagi tidak terdapat kecederaan pada tubuh, yang biasanya dikenali sebagai penyakit kencing manis. Padahal sebenarnya tidak demikian adanya.

Tidak seperti orang pada umumnya, penghidap Kencing manis jenis apa pun perlu waspada jika anggota tubuh, terutama kaki mereka terluka. Kaki dan pergelangan kaki adalah anggota tubuh yang terdedah kepada kencing manis apabila bengkak dan kesulitan pulih daripada kecederaan. Jadi apa-apa kecederaan ringan, jika tidak dirawat, boleh membahayakan kaki secara keseluruhan. Bahkan luka kecil pada penghidap Kencing manis boleh sukar sembuh kerana beberapa komplikasi yang disebabkan Kencing manis, antara lain:

  • Neuropati, iaitu kerosakan saraf yang membuat kaki menjadi mati rasa.
  • Mengetatkan arteri menjadikan darah sukar untuk mencapai luka. Walaupun aliran darah adalah satu faktor yang mempercepat penyembuhan luka. Keadaan ini menyebabkan kecederaan menjadi lebih parah, dijangkiti, dan sukar pulih.
  • Melemahkan sistem imun kerana jangkitan luka bakteria.


Sekiranya tidak dirawat dengan serta-merta, kecederaan ini juga boleh menyebabkan kerosakan pada tulang dan tisu untuk menyebabkan amputasi.

Oleh kerana itu, pesakit Kencing manis yang mengalami luka pada kaki memerlukan rawatan yang lebih serius. Begini bagaimana ia perlu dilakukan, walaupun ia hanya gunting kuku yang menyebabkan sedikit darah.

  • Bersihkan luka dengan air yang mengalir untuk mencuci kotoran. Elakkan menggunakan sabun, yodium, atau hidrogen peroksida kerana ia boleh menyebabkan keradangan luka.
  • Selepas luka kering dan bersih, gunakan salap antibiotik pada luka. Tutup dengan kasa steril.
  • Segera memeriksa luka kepada doktor atau hospital untuk rawatan lanjut. Doktor anda akan memberi ubat dan arahan untuk merawat luka anda.


Memandangkan kerumitan mengendalikan kecederaan kepada orang yang menghidap Kencing manis, lebih baik untuk mengambil langkah berjaga-jaga sebelum luka berlaku. Inilah yang boleh anda lakukan.

  • Bersihkan tubuh secara menyeluruh dengan sabun dan air suam. Selepas itu, keringkan semua anggota tubuh. Gunakan losyen supaya kulit lembap.
  • Seboleh-bolehnya, elakkan tumit tinggi dan kasut yang tidak selesa untuk mengelakkan lepuh dan luka. Jika boleh, pakai kasut rata atau kasut jenis kasut jika ia akan tahan lama atau berjalan kaki.
  • Potong kuku dengan hati-hati secara teratur, namun sebaiknya elakkan melakukan perawatan tubuh di salon yang kebersihannya belum terbukti baik.


Menguruskan Kencing manis seperti menerapkan pola makan yang sihat, bersenam secara teratur, tidak merokok, dan membuat pemeriksaan kesihatan secara teratur adalah cara rawatan jangka panjang untuk mengelakkan luka menjadi bencana kesihatan.

Related Posts

Tidak Ada Terma Kencing Manis Kering Atau Kencing Manis Basah
4/ 5
Oleh