Wednesday, November 9, 2016

Berat Badan Jadilah Ideal, Berkat Faedah Makanan Pembakar Lemak

Pelbagai makanan dengan caranya masing-masing mampu menyokong usaha anda untuk mengurangkan berat badan dan menjaga berat badan agar tetap stabil. Makanan-makanan tersebut bekerja dengan cara menunjang anda untuk makan lebih sedikit ataupun membantu membakar kalori. Bahkan beberapa antaranya disyaki boleh langsung membantu membakar lemak.

Bagi anda yang mahu mengurangkan berat badan ataupun menjaga kestabilannya, makanan dan minuman di bawah ini boleh dijadikan pilihan diet anda sehari-hari.

Berat Badan Jadilah Ideal, Berkat Faedah Makanan Pembakar Lemak

Daging Tanpa Lemak

Daging ialah sumber protein yang boleh membuat anda merasa kenyang lebih lama. Protein juga akan membantu membakar kalori lebih banyak semasa proses penghadaman terjadi. Hanya saja, pastikan daging yang dimakan ialah yang rendah lemak agar faedah di atas boleh diperoleh. Salah satu pilihan yang tepat ialah dada ayam tanpa kulit.

Kacang-kacangan

Makanan jenis ini sangat baik digunakan kerana mampu melambatkan rasa lapar. Kacang-kacangan sendiri kaya akan protein, serat, dan mempunyai lemak yang baik untuk jantung. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa kacang-kacangan baik untuk mengurangkan berat badan dan menaikkan kolesterol baik jika dimakan dalam jumlah yang tidak berlebihan.

Meski kedengaran menjanjikan, jangan terlalu banyak mengonsumsi kacang-kacangan, apalagi kacang tanah, sebab mereka juga kaya akan kalori. Agar kacang-kacangan yang dimakan tidak berlebihan, belilah yang masih dalam cengkerang, sekurang-kurangnya membuat anda lebih lambat mengambilnya.

Olahan Susu

Salah satu makanan enak yang boleh menjaga proses metabolisme berjalan normal atau lebih cepat ialah produk olahan susu rendah lemak, termasuk keju rendah lemak. Produk olahan susu mengandungi kalsium dan vitamin D tinggi, iaitu dua nutrisi yang berguna membina dan mengekalkan jisim otot. Massa otot inilah yang nantinya memainkan peranan penting dalam menjaga kelangsungan metabolisme tubuh. Di samping itu, menurut kajian terbaru, menambah yogurt pada diet anda sehari-hari mungkin dapat mempercepatkan proses pembakaran lemak di dalam tubuh.

Lada benggala

Lada benggala mempunyai bahan kimia tanpa rasa bernama capcaisin. Kompaun ini juga boleh didapati pada cili dan mempunyai kegunaan untuk mempercepat metabolisme tubuh. Sebuah kajian pada orang-orang yang kelebihan berat badan, capcaisin terbukti sedikit meningkatkan pembakaran lemak. Kemampuan lain dari capcaisin ialah menunda rasa lapar. Hanya saja patut difahami bahawa kedua-dua fungsi tersebut hanya berlaku dalam masa yang singkat. Hal ini tentu saja tidak memberi kesan besar pada penurunan berat badan kecuali jika pengambilan makanan anda dikurangkan kerana rasanya yang pedas.

Biji-bijian Utuh

Jika anda mengonsumsi biji-bijian utuh, maka tubuh akan membakar kalori dua kali lebih banyak daripada makanan yang sudah diproses. Hal ini mungkin terjadi terutama pada biji-bijian yang kaya akan serat, seperti oat dan beras merah.

Teh Hijau

Teh hijau mengandungi catechin yang merupakan kumpulan fitokimia. Sebatian ini mungkin mempunyai kesan membantu penurunan berat badan seseorang dengan mencetuskan tubuh membakar kalori, membakar lemak, serta sedikit mengurangkan lemak tubuh

Demi hasil yang optimum, kurang tepat jika mengharapkan mendapatkan berat badan ideal hanya dengan mengonsumsi makanan pembakar lemak. Imbangi juga dengan gaya hidup sihat, seperti rutin bersenam dan cukup rehat.

Related Posts

Berat Badan Jadilah Ideal, Berkat Faedah Makanan Pembakar Lemak
4/ 5
Oleh