Thursday, November 10, 2016

Cocoa Mengandung Flavonoid Yang Baik Bagi Tubuh

Selamat ada untuk para penggemar Cokelat atau juga cocoa. Anda baru sahaja menjimatkan banyak faedah yang bagus bagi tubuh. Ini sebab, cocoa mengandungi flavonoid yang kaya faedah. Tak hanya baik bagi kesihatan jantung, cocoa juga dipercayai menjadikan tubuh lebih langsing.

Bagi anda pecinta Cokelat pasti sudah tahu bahawa biji cocoa merupakan salah satu bahan asas yang digunakan bagi menjadikan Cokelat. Selain itu, cocoa juga boleh dinikmati dalam bentuk minuman atau biasa dipanggil dengan cocoa drink. Sangat nikmat dan berguna, dengan catatan, kandungan cocoa di dalamnya masih mendominasi.

Cocoa Mengandung Flavonoid Yang Baik Bagi Tubuh

Contoh ingin mengambil Cokelat, pilihlah Cokelat tulen yang terbuat dari kandungan cocoa yang padat tanpa lemak koko dan lemak. Kenapa? Kerana semakin tinggi kandungan cocoa tanpa lemak, semakin tinggi juga flavonoid di dalamnya.

Ada pelbagai macam Cokelat yang boleh anda dapati di pasaran. Dan kandungan flavonoid di dalamnya berbeza-beza di setiap jenamanya. Sering kali, kandungan flavonoid dalam cocoa akan berkurang atau rosak semasa proses pembuatan. Jika dibandingkan dengan jenis Cokelat lain, Cokelat hitam mempunyai kandungan flavonoid lebih tinggi berbanding jenis Cokelat lain.

Nikmati Cocoa dan Ambil Faedah

Ingin tahu dengan faedah yang terkandung di dalam cocoa? Di bawah ini ialah beberapa faedah cocoa yang patut anda tahu, agar saat menikmati cocoa lebih seronok sekaligus melegakan.

Tingkatkan daya ingat

Tidak hanya baik bagi tekanan darah dan kolesterol, pengambilan cocoa juga boleh memperbaiki daya ingat. Kandungan flavonoid di dalam cocoa dapat meningkatkan fungsi bahagian otak yang berpengaruh dalam masalah ingatan yang berkaitan dengan usia. Selain pengambilan cocoa panas, anda juga boleh memilih Cokelat hitam (dark chocolate) dengan dos yang sihat iaitu 7 batang Cokelat atau setara dengan 138 mg.

Kolestrol terjaga

Mulakan pagi anda dengan cocoa hangat dan dapatkan manfaatnya. Mengambil cocoa ternyata juga boleh memperbaiki kolesterol baik (LDL) dan mengurangkan kolesterol jahat (HDL).

Tekanan darah tinggi

Bagi anda yang punya tekanan darah tinggi, cubalah bagi mengambil Cocoa. Kajian menunjukkan, pengambilan produk olahan cocoa atau Cokelat hitam selama kira-kira 4 bulan boleh mengurangkan tekanan darah tinggi. Tidak hanya itu, pengambilan cocoa juga boleh mencegah penyumbatan aliran darah dan memperbaiki peredaran darah ke jantung dan otak.

Selain beberapa faedah di atas, cocoa juga dijangka boleh memberikan faedah lain. Contoh mengurangkan sembelit, memperbaiki fungsi organ hati, mengurangkan keletihan, dan mengurangkan rintangan insulin. Meski begitu, kajian lebih lanjut masih diperlukan dalam hal ini.

Mungkin anda pernah mendengar bahawa Cokelat boleh memudaratkan tubuh. Mulai dari memperbaiki kolesterol jahat sehingga menjadikan tubuh gemuk. Hal itu memang ada benarnya. Tapi, jangan samakan semua Cokelat yang biasa dijual dengan Cokelat yang mengandungi banyak cocoa atau juga serbuk cocoa murni. Kerana seperti yang dijelaskan di atas, flavonoid di dalam cocoa cukup memberikan faedah untuk kesihatan tubuh.

Jadi, sudah mula jatuh cinta dengan cocoa? Jom, mula hari anda dengan segelas cocoa hangat.

Related Posts

Cocoa Mengandung Flavonoid Yang Baik Bagi Tubuh
4/ 5
Oleh