Saturday, October 1, 2016

Faedah Minyak Kelapa Bagi Kesihatan Dan Kecantikan

Faedah minyak kelapa cukup berbeza-beza, baik untuk keperluan memasak dan keperluan rawatan badan.

Faedah minyak kelapa secara perubatan sehingga kini masih dikaji. Meski, tuntutan mengenai faedah minyak kelapa hingga kini belum terbukti 100 peratus, tetapi penggunaannya semakin popular di masyarakat.

Faedah Minyak Kelapa Bagi Kesihatan Dan Kecantikan

Minyak kelapa mengikut beberapa kajian dijangka dapat berguna bagi kesihatan dan kecantikan. Berikut ini beberapa kemungkinan faedah yang boleh diperolehi dari minyak kelapa.

Faedah Minyak Kelapa Bagi Kesihatan

Minyak kelapa yang baik adalah yang tulen atau virgin coconut oil (VCO), bukan minyak olahan. VCO diekstrak daripada kelapa yang masih segar tanpa menggunakan tambahan bahan kimia dan tanpa suhu tinggi. Kes ini bertujuan agar kandungan semula jadi, seperti kompaun phenolic, tidak rosak. Oleh kerana itu, minyak kelapa murni berpotensi sebagai antioksidan.

Selain itu, sebatian dalam minyak kelapa seperti asid laurik, kaprilat dan kaprat boleh menjadi pencetus pertumbuhan probiotik di dalam pencernaan dan berfungsi melawan bakteria jahat.

Berikut beberapa kemungkinan faedah minyak kelapa bagi kesihatan.

Bagi diabetes

Rantai asid lemak dalam minyak kelapa diduga boleh memperbaiki toleransi glukosa dalam tubuh. Pada kes diabetes jenis 2, minyak kelapa juga dipercaya dapat memperbaiki sensitiviti insulin. Namun, masih diperlukan penelitian yang lebih luas untuk membuktikan hal ini.

Antioksidan yang baik bagi jantung kerana mengandungi polifenol.

Pada percubaan terhadap haiwan dan kajian terhadap orang lanjut usia, polifenol diduga kuat boleh mengurangkan terjadinya hipertensi. Kes ini kerana polifenol mencegah terjadinya aterosklerosis, yakni pengerasan dinding pembuluh darah akibat menumpuknya plak lemak pada dinding pembuluh darah. Ini bermakna risiko penyakit jantung juga berkurangan.

Jika keadaan kesihatan anda normal, mungkin minyak kelapa boleh dimasukkan ke dalam menu diet. Jika anda mempunyai penyakit jantung, sebaiknya rujuk dulu dengan doktor berkaitan pengambilan minyak kelapa.

Bagi diet

Anda boleh menggunakan VCO sebagai minyak ketika memasak atau dimasukkan ke dalam salad. Kandungan dalam VCO dipercayai boleh membantu merangsang metabolisme. Kes ini membuat lemak sedikit yang beredar dalam aliran darah dan sedikit pula yang tersisa menjadi rangkaian lemak baru, sehingga berdampak baik bagi berat badan.

Di samping itu, minyak kelapa terdiri daripada asid lemak rantai sedang yang mudah masuk ke dalam sel-sel hati. Kelebihannya ini membuat minyak kelapa sebagai lemak yang cepat dibakar badan menjadi tenaga. Asam lemak rantai sedang tidak mudah diubah menjadi sandaran lemak, jadi menggalakkan penurunan berat badan.

Tetapi, bila anda ingin mengurangkan berat badan tidak boleh hanya bergantung kepada VCO. Anda tetap perlu bersenam dan menjalani pola makan yang sihat dan seimbang. VCO boleh dikatakan sebagai bahagian kecil dari pola makan yang baik. Digunakannya maksimum satu sendok makan dalam sehari

Faedah Minyak Kelapa Bagi Kecantikan

Minyak kelapa dikatakan boleh bermanfaat bagi kecantikan. Di antaranya bagi merawat jerawat. Merawat jangkitan berupa jerawat tidak harus selalu menggunakan ubat berbahan kimia, tapi boleh juga dengan VCO. Kandungan asid laurik dalam minyak kelapa diduga kuat berkesan mengurangkan keradangan dan melawan bakteria. Oleh kerana itu, Laurik boleh menjadi alternatif bagi antibiotik bagi kulit berjerawat. Tentunya, jangan lupa bagi sentiasa menjaga kebersihan kulit dan memberi perhatian kepada pengambilan makanan.

Di samping bagi merawat jerawat, asid laurik dalam minyak kelapa juga berfungsi sebagai pelembap. Tidak hanya bagi kulit yang sihat, minyak kelapa juga boleh digunakan pada penyakit kulit ekzema dan psoriasis. Kesan antibakterinya dikatakan sangat berguna bagi melawan penyebaran bakteria stafilokokus pada penyakit ini.

Minyak kelapa boleh dibuat sendiri di rumah atau dibeli di pasaran. Anda boleh menggunakan minyak kelapa bagi menjaga kelembapan kulit. Tetapi, bila anda ingin menggunakan minyak kelapa bagi dimakan, sebaiknya hadkan takarannya kerana masih memerlukan penelitian lebih lanjut. Terlebih, jika anda mempunyai keadaan perubatan tertentu seperti penyakit jantung atau kadar kolesterol tinggi, sebaiknya hadkan pengambilan lemak tepu.

Related Posts

Faedah Minyak Kelapa Bagi Kesihatan Dan Kecantikan
4/ 5
Oleh