Saturday, November 5, 2016

Sukar Tolak Godaan Diet Buah

Diet buah atau berarti pola makan yang merangkumi banyak buah-buahan memberi pengalaman kepada pelbagai rasa dan nutrisi yang hebat. Orang-orang yang makan pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran secara umum mempunyai trend yang lebih rendah untuk menderita diabetes, penyakit jantung, stroke, dan sebahagian jenis kanser.

Mengambil lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, diiringi dengan kacang-kacangan, polong-polongan, biji-bijian utuh, dan daging rendah lemak adalah salah satu pola diet yang sihat dan selamat. Di samping itu, buah-buahan dan sayur-sayuran juga adalah sumber dalam yang baik dari serat, vitamin dan mineral, serta sebatian lain yang diperlukan tubuh.

Sukar Tolak Godaan Diet Buah

Sudah mula tertarik untuk ikutan menjalani diet buah-buahan? Yang mungkin anda boleh lebih berminat selepas menyemak beberapa faedah yang bagus untuk kesihatan berikut.

Menyihatkan Penghadaman

Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi serat semula jadi yang mudah dihadam. Kerana mudah menyerap air, serat ini dapat melegakan atau mengelakkan sembelit kerana mendorong keinginan buang air besar menjadi lebih rutin dan lancar. Selain daripada itu, serat juga berpotensi melegakan gejala iritasi usus.

Mengurangkan Tekanan Darah

Diet yang merangkumi banyak buah-buahan dan sayur dikaitkan dengan tekanan darah yang lebih rendah. Sebuah kajian mendedahkan bahawa orang dengan tekanan darah tinggi yang menjalani diet buah-buahan, sayur-sayuran, produk susu rendah lemak, serta menghadkan pengambilan lemak boleh mengalami penurunan tekanan darah menyerupai kesan ubat. Penurunan tersebut mencapai sekitar 11 mmHg pada tekanan sistolik dan 6 mmHg pada tekanan diastolik.

Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung

Semakin banyak jumlah rata-rata pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari, maka peluang terjadinya penyakit kardiovaskular menjadi makin rendah. Pada sebuah kajian besar, didapatkan bahwa orang yang mengambil rata-rata lapan atau lebih sukatan saji buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari berpeluang 30 peratus lebih rendah untuk menghadapi serangan jantung dan stroke jika berbanding dengan orang-orang yang dikategorikan kekurangan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran, atau jika berbanding dengan orang-orang dimakan buahnya kurang dari 1.5 sukatan saji per hari.

Lebih jauh, hasil kajian tersebut menjelaskan bahawa buah yang paling penting memberikan sumbangan untuk mengurangkan risiko penyakit jantung ialah oren, lemon, limau, dan anggur. Sedangkan jenis sayurannya ialah sayur-sayuran hijau seperti bayam, brokoli, kubis dan salad.

Mengurangkan Risiko Diabetes

Penyelidikan mendapati bahawa dengan banyak mengambil buah-buahan segar, terutama bluberi, anggur, dan epal, dikaitkan dengan risiko diabetes jenis 2 yang lebih rendah.

Menyihatkan Mata

Diet buah-buahan dan sayur-sayuran dapat membantu menyihatkan mata. Selain daripada itu, diet ini juga dapat membantu mengelakkan penyakit mata yang biasa diderita orang lanjut usia, seperti katarak dan degenerasi makula.

Melawan Kanser

Sejumlah kajian mengaitkan antara kebiasaan makan buah-buahan dan sayur-sayuran dengan perlindungan semulajadi tubuh terhadap kanser. Institusi penyelidikan ternama menyatakan bahawa pengambilan buah secara optimum menyimpan kemungkinan melawan kanser mulut, tekak, pita suara, esofagus, perut, dan paru-paru.

Ada baiknya anda mula menerapkan pola makan yang sihat dengan diet yang kaya buah-buahan dan sayur-sayuran. Bagi lebih memaksimumkan diet anda, berikut ialah beberapa tips sihat untuk menyokong diet buah-buahan.

  • Kebanyakan ahli pemakanan menganjurkan untuk makan buah-buahan segar secara langsung daripada membeli jus buah kemasan.
  • Apabila Anda bermaksud untuk mengurangkan berat badan, kuncinya ialah dengan menukar makanan yang tinggi kalori dengan buah-buahan dan sayur-sayuran. Ini kerana buah-buahan dan sayur-sayuran boleh membantu membuat kenyang dengan sahaja sedikit kandungan kalori dan lemak.
  • Pilih buah-buahan yang berwarna terang berbanding yang berwarna pucat. Buah-buahan berwarna terang, antara lain anggur, mangga, dan jambu, mengandungi vitamin A tinggi yang berguna untuk membantu mengelakkan penyakit jantung.


Diet buah adalah bahagian dari pola makan yang sihat. Di samping itu, sertai juga dengan rutin bersukan dan mengelakkan merokok.

Related Posts

Sukar Tolak Godaan Diet Buah
4/ 5
Oleh