Saturday, November 5, 2016

Kesempurnaan Pemakanan Di Balik Faedah Ikan Salmon

Faedah ikan salmon untuk tubuh sangat berbeza-beza kerana ikan ini adalah sumber dalam protein yang berkualiti tinggi. Salmon juga sudah lama dikenal sebagai ikan yang kaya akan vitamin dan mineral penting untuk tubuh.

Pelbagai mineral penting yang ada dalam ikan salmon ialah kalium, selenium, dan vitamin B-12. Kandungan lain yang dianggap paling berguna dalam ikan salmon ialah asid lemak omega-3. Zat terakhir ialah asid lemak semulajadi dalam salmon, iaitu dalam bentuk asid eikosapentatonik (EPA) dan asid dokosaheksanoik (DHA).

Kesempurnaan Pemakanan Di Balik Faedah Ikan Salmon

Baik untuk Jantung

Salah satu kandungan ikan salmon yang penting bagi kesihatan jantung ialah asid lemak omega-3. Zat ini adalah jenis asid lemak tak tepu yang boleh membantu menyihatkan jantung dengan cara mengurangkan terjadinya keradangan di seluruh tubuh. Keradangan sendiri jika tidak dikawal boleh merosakkan pembuluh darah dan menyebabkan penyakit jantung. Fungsi lain dari asam lemak omega-3 ialah membantu mengurangkan trigliserida atau kolestrol jahat dan tekanan darah. Juga baik dalam membantu mengurangkan risiko seseorang dari stroke dan gagal jantung serta mengurangkan pembekuan darah.

Menunjang Perkembangan Otak

Bagi anak-anak, faedah ikan salmon terutamanya untuk membantu memperbaiki perkembangan otak mereka. Hal ini boleh terjadi berkat kandungan asid lemak omega-3 EFA yang ada dalam ikan salmon. Bukan sahaja berguna bagi perkembangan otak anak-anak, asid lemak omega-3 dalam ikan salmon juga boleh berguna bagi mereka yang menghidap gangguan pemusatan perhatian (ADHD). Pengambilan ikan yang kaya asam lemak omega-3 boleh membantu mengurangkan gejala gangguan tersebut.

Baik untuk Kulit dan Rambut

Jika anda sedang menjalani diet rendah lemak yang menyebabkan kulit dan rambut kekurangan lemak, maka salmon boleh menjadi solusinya. Asid lemak omega-3 dalam ikan salmon akan membantu menghadapi keperluan lemak tubuh sehingga kulit tidak menjadi kusam dan rambut kekal sihat bersinar. Amat baiknya untuk kulit, asid lemak omega-3 sedang diuji untuk rawatan psoriasis.

Berperanan dalam Kesihatan Tulang

Selama ini kita mengenal matahari membantu badan mensintesiskan vitamin D untuk tubuh kita. Selain daripada itu, vitamin D juga boleh diperolehi daripada makanan dan suplemen. Ikan salmon ialah salah satu jenis makanan sumber dalam vitamin D yang sangat baik. Dengan kata lain, ikan salmon berguna bagi peningkatan kesihatan tulang.

Melegakan Kemurungan

Asid lemak omega-3 dalam ikan salmon juga dijangka berguna untuk melegakan kemurungan. Hal ini terjadi jika pesakit kemurungan mengambilnya bersamaan dengan ubat-ubatan antidepresan yang ditetapkan oleh doktor. Sebuah kajian menyatakan pada wanita hamil yang mengambil asid lemak omega-3 selama menjalani proses kehamilan akan mengurangkan risiko kemurungan pasca kehamilan.

Meski faedah ikan salmon banyak bagi kesihatan manusia, namun beberapa waktu terakhir keselamatannya sempat menjadi perhatian. Salah satu yang menjadi sorotan ialah kandungan polychlorinated biphenyls (PCBs) yang terlalu tinggi, terutamanya pada ikan salmon yang diusahakan. Mengikut kajian, zat ini boleh bersifat karsinogen atau boleh mencetuskan tumbuhnya kanser bagi manusia.

Isu lain berkaitan keselamatan ikan salmon bagi pengambilan manusia ialah risiko dijangkiti cacing parasit yang biasa disebut anisakis. Hal ini terutamanya bagi mereka yang gemar memakan ikan ini mentah-mentah. Agar faedah ikan salmon tidak hilang, harus dilakukan pemprosesan serta proses memasak yang baik dan benar.

Related Posts

Kesempurnaan Pemakanan Di Balik Faedah Ikan Salmon
4/ 5
Oleh