Monday, October 17, 2016

Di samping Manis Dan Berkhasiat. Jangan Lewatkan Faedah Tembikai

Manis, menyegarkan, dan warnanya yang merah cantik. Buah ini boleh begitu menarik untuk dimakan selepas makan atau di apabila cuaca panas. Malah tidak sekadar menyegarkan, faedah tembikai juga banyak. Dengan kandungan yang dimilikinya, tembikai bahkan boleh membuang racun dalam tubuh.

Tembikai mengandung cukup banyak air hingga sekitar 91%. Tetapi, bukan berarti air tersebut mengurangkan faedah atau kandung vitamin lain yang terkandung di dalam tembikai. Tembikai kekal mengandung cukup banyak mineral, vitamin, dan bahkan antioksidan yang diperlukan tubuh. Tidak hanya itu, tembikai juga termasuk rendah kalori, iaitu 30 kalori dalam 100 gram tembikai.

Di samping Manis Dan Berkhasiat. Jangan Lewatkan Faedah Tembikai

Manis, Segar, dan Tingkatkan Kesihatan Tubuh

Berikut ini ialah pelbagai faedah tembikai yang sayang dilepaskan.

Tembikai dan keradangan Buah yang cantik dan menyegarkan ini juga mengandungi choline yang tidak hanya boleh membantu penghantaran impuls saraf, tetapi juga boleh mengurangkan radang kronik. Malah, kandungan kolin di dalamnya juga dapat membantu penyerapan lemak, mengekalkan struktur kulit sel tubuh, dianggarkan bagus untuk daya ingat, serta meningkatkan kemampuan belajar.

Tembikai dan kulit cantik Tidak hanya baik untuk kesihatan, tembikai dengan kandungan yang ada di dalamnya juga dapat mencantikkan kulit dan rambut. Hal ini kerana tembikai mengandung vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh. Kandungan air yang terkandung di dalamnya dapat membantu tubuh terhidrasi dengan baik, sehingga diperkirakan dapat menjaga kesihatan kulit dan rambut. Serta vitamin C yang dapat membantu tubuh menghasilkan kolagen yang diperlukan untuk struktur rambut dan kulit.

Terdapat sekurang-kurangnya 21% vitamin C di dalam 152 gram tembikai. Di samping vitamin C, tembikai juga mengandungi vitamin A yang diperlukan untuk pertumbuhan jaringan tubuh, seperti kulit, rambut, serta membantu pengeluaran sebum untuk menjaga kelembapan rambut.

Tembikai dan prostat Tembikai mengandungi agak banyak vitamin C, vitamin A, serta antioksidan lycopene yang diperlukan oleh tubuh. Antioksidan dapat membantu tubuh melawan radikal bebas yang boleh menyebabkan kanser. Malah, di dalam 152 gram tembikai sekurang-kurangnya terdapat 9 hingga 13 mg lycopene, lebih dari yang diperlukan tubuh (kira-kira 10 mg per hari). Lycopene sendiri berfungsi untuk mengurangkan risiko munculnya kanser prostat.

Tembikai dan Arthitis Di samping kaya akan air, yang terkandung di dalam tembikai termasuk vitamin C, antioksidan, selenium, dan zinc mineral yang membantu otot untuk menghilangkan sakit dan kaku pada otot. Oleh kerana itu, tembikai bagus untuk pesakit Arthitis. Malah menurut kajian, buah ini juga bagus untuk atlet. Di mana tembikai dapat meningkatkan masa pemulihan pada nyeri otot yang dialami oleh atlet selepas menjalani latihan. Hal ini dianggarkan kerana adanya asid amino L-citrulline yang terkandung di dalam tembikai.

Di samping beberapa faedah di atas, faedah tembikai lainnya antara lain boleh mencegah asma, bagus untuk tekanan darah, mencegah dehidrasi, serta mengelakkan sembelit. Letakkan tembikai di dalam suhu bilik, maka kandungan lycopene dan beta karotinnya akan meningkat. Penyelidikan menunjukkan bahawa tembikai yang diletakkan di dalam peti sejuk akan lebih mudah membusuk dibandingkan yang diletakkan di dalam suhu bilik. Malah kandungan beta karotena boleh meningkat sehingga 139% dan likopen meningkat hingga 40%.

Cantik, manis, menyegarkan, dan mengandungi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh. Itulah mengapa sayang sekali jika anda mengeluarkan buah tembikai dari senarai menu harian dan mensia-siakan faedah tembikai seperti di atas. Mulakan menyiapkan tembikai sebagai salah satu buah-buahan yang anda konsumsi setiap harinya.

Related Posts

Di samping Manis Dan Berkhasiat. Jangan Lewatkan Faedah Tembikai
4/ 5
Oleh