Friday, November 11, 2016

Petua Bikin Bekalan Sekolah Anak

Lebih tidak jelasnya jajanan yang dijual di sekolah, tidak salah jika para Ibu membuatkan bekalan sekolah anak. Di samping murah, pengambilan nutrisi anak pun jadi terkawal.

Boraks, tawas, pewarna tekstil. Pelbagai zat berbahaya tersebut banyak yang dicampurkan ke dalam makanan atau jajanan masa kini. Untuk orang tua, anda pasti tidak mahu jika racun-racun tersebut masuk ke dalam tubuh Si Kecil dan menjadikan mereka sakit. Oleh kerana itu, semakin banyak orang tua yang membuatkan dan membawakan makanan buatan rumah untuk Si Kecil. Jika mahu menjadikan bekal sekolah anak, jangan lupa perhatian kes-kes di bawah ini.

Petua Bikin Bekalan Sekolah Anak

Makanan seimbang

Bekal sekolah anak yang baik tak lepas daripada makanan seimbang. Artinya bekal Si Kecil terdiri daripada campuran kelompok makanan biji-bijian, buah-buahan, sayur, daging atau makanan berprotein, dan produk olahan susu (susu dan keju). Di samping itu, sesuaikan juga dengan keperluan mengikut usia si anak.

Jika Ibu atau Ayah bingung dengan makanan apa yang harus dibuat, resipi bekalan sekolah kanak-kanak yang mudah, cepat, dan berkhasiat di bawah ini boleh ditiru.

Omelet Sayur dan Cendawan

Bahan

  • 2 butir telur ayam, kocok
  • 1 butir bawang merah, dicincang halus
  • 1 butir bawang putih, dicincang halus
  • 10g buah cendawan butang, dihiris-hiris
  • 1/2 butir tomato ukuran sedang, buang bijinya, dicincang halus
  • 1/2 buah lobak merah saiz sedang, potong kotak-kotak atau parut kasar
  • Pelbagai helai bayam rebus sebentar, tiriskan
  • daun bawang
  • Garam dan lada secukup rasa


Cara menjadikan

Anda boleh ikuti langkah-langkah di bawah ini:

  • Tumis bawang merah dan putih kemudian isikan lobak merah. Tumis hingga lobak setengah matang, tiriskan.
  • Campur semua bahan, termasuk tumisan lobak merah, ke dalam kocokan telur.
  • Panaskan kuali nonstick dan beri sedikit minyak.
  • Masukkan campuran telur, ratakan.
  • Masak omelet telur hingga matang.


Minuman

Di samping makanan, apa yang diminum oleh kanak-kanak juga penting, Bu. Untuk minuman bekal sekolah anak, lebih baik berikan air putih atau susu. Susu dan jus buah 100% ialah minuman terbaik untuk anak-anak semasa makan tengah hari. Sampai usia 9 tahun, anak-anak perlu tiga hingga empat gelas susu setiap hari. Jika si kecil tidak mau minum susu di sekolah, berikan jus buah 100% yang diperkaya dengan kalsium dan vitamin D.

Biji-bijian

Yang dimaksudkan dengan biji-bijian iaitu termasuk roti, bijirin, nasi, dan pasta. Disyorkan untuk memilih biji-bijian utuh seperti beras coklat dan roti gandum utuh daripada beras putih dan roti putih.

Lemak

Anak-anak perlu lemak dalam makanan mereka untuk tetap sihat dan membantu mereka mendapati kenyang, tapi jangan sampai terlalu banyak. Makanan yang mengandungi lemak antara lain mentega, minyak, keju, kacang-kacangan, dan daging. Sedangkan makanan rendah lemak beberapa di antaranya ialah buah-buahan, sayur, dan susu rendah lemak. Di samping itu, dianjurkan juga untuk membekalkan anak dengan makanan mengandungi lemak baik HDL seperti kacangan-kacangan, ikan tuna, dan ikan salmon.

Pilih buah-buahan dan sayur

Buah-buahan dan sayur kaya akan gizi kerana mengandungi banyak vitamin dan serat. Dianjurkan agar anak mengambil sekurang-kurangnya lima hidangan buah-buahan dan sayur setiap hari. Bingung berapa sukatan satu hidangan? Satu hidangan lobak sama dengan 118 gram, sedangkan satu hidangan buah-buahan boleh sama dengan sebuah oren bersaiz sederhana.

Agar makanan bekal sekolah anak disukai oleh Si Kecil, disarankan untuk mengajak anak berdiskusi guna menentukan menu bekalnya. Variasikan makanan agar anak tidak merasa bosan, rasa makanan tidak terlalu manis, dan bentuk makanan agar lebih menarik.

Related Posts

Petua Bikin Bekalan Sekolah Anak
4/ 5
Oleh