Monday, October 3, 2016

Bahaya Perut Buncit Dan Bagaimana Untuk mengatasinya

Keadaan perut buncit boleh mengganggu penampilan seseorang dan menyebabkan rasa kurang percaya diri. Malangnya, tidak perkara mudah untuk mengecilkan perut buncit.

Perut buncit disebut juga obesiti perut atau obesiti sentral. Penyebab perut buncit disebabkan penumpukan lemak pada bahagian perut. Lemak di bahagian perut ini terdiri dari dua macam, yaitu lemak di bawah kulit dan lemak viseral. Lemak subkutaneus adalah lemak yang berada di bawah kulit. Lemak ini boleh dicubit dan terlihat. Sedangkan lemak viseral berada di sekitar organ dalam tubuh sehingga tidak kelihatan. Lemak viseral inilah yang sering dikaitkan dengan keadaan obesiti di perut. Selain sangat berbahaya kerana boleh meningkatkan risiko penyakit lain, lemak viseral sangat sukar untuk dihilangkan.

Bahaya Perut Buncit Dan Bagaimana Untuk mengatasinya

Apa yang menjadi sebab perut buncit?

Seperti halnya obesiti pada badan, perut buncit timbul oleh kerana pengambilan makanan yang melebihi tenaga yang diperlukan untuk aktiviti fizikal. Apabila anda makan terlalu banyak dan kurang bersenam, anda akan mengalami pengumpulan lemak pada tubuh, termasuk lemak di perut.

Riwayat obesiti pada keluarga, tabiat merokok, dan tekanan yang tinggi juga berpengaruh terhadap permulaan perut buncit. Usia tua dan ketidakseimbangan hormon pada wanita menopause juga memudahkan timbulnya perut buncit. Selain itu, bentuk tubuh yang seperti 'epal' cenderung untuk menyimpan lemak di sekitar perut berbanding bentuk tubuh seperti 'pir'.

Bagaimanakah perut buncit yang berbahaya?

Ukur lilitan pinggang anda untuk mengetahui sama ada anda mempunyai obesiti perut. Anda boleh menggunakan meter yang bergelung di perut anda. Kedudukan meter adalah sejajar ujung tulang pinggul dan pusat.

Seorang laki-laki dinyatakan mengalami obesiti perut apabila lilitan pinggang melebihi 90 cm. Sedangkan pada perempuan, di atas 80 cm.

Bahaya yang Timbul Akibat Penimbunan Lemak Perut

Bagi anda yang mempunyai perut buncit kerana kebanyakan lemak, sebaiknya waspada. Ini kerana ada beberapa risiko yang boleh mengganggu kesihatan.

Lemak visceral adalah jenis lemak yang paling berbahaya. Gumpalan lemak visceral di dalam badan boleh mengeluarkan sebatian keradangan dan hormon yang dapat mengganggu metabolisme tubuh.

Sebatian-sebatian keradangan disebut juga sitokin. Sebatian ini boleh menyebabkan keradangan ringan dalam tubuh sehingga meningkatkan risiko penyakit jantung.

Sebatian lain yang dikeluarkan oleh lemak viseral adalah asid lemak bebas. Kompaun ini akan masuk ke dalam hati dan kemudian mencetuskan pelbagai perubahan, antara lain peningkatan pengeluaran kolesterol buruk dan penurunan pengeluaran kolesterol baik. Itulah mengapa perut buncit boleh meningkatkan risiko penyakit kolesterol tinggi. Selain itu, asid lemak bebas juga menyebabkan insulin menjadi kurang berkesan dalam mengawal gula darah, meningkatkan risiko diabetes.

Selain itu, lemak pada perut buncit juga boleh membawa kepada tekanan darah tinggi, strok, dan serangan jantung. Hal ini kerana lemak pada perut buncit boleh mencetuskan perubahan hormon yang mengawal pembuluh darah atau yang disebut dengan angiotensin.

Bagaimana Mengecilkan Perut Buncit

Seperti yang telah diterangkan sebelum ini, lemak viseral ialah lemak yang banyak berperanan pada munculnya perut buncit. Berbeza dengan lemak subkutaneus yang berada dekat dengan kulit, lemak ini berada di sekitar organ dalam, sehingga sukar untuk dihapuskan.

Anda boleh mengetatkan otot perut anda dengan sit-up atau gerakan lain, tetapi dengan hanya melakukan latihan-latihan itu tidak akan menyingkirkan perut buncit secara bermakna. Tetapi, cara mengecilkan perut buncit boleh anda lakukan dengan memakai strategi kombinasi diet dan sukan yang bertujuan untuk mengurangkan berat badan dan mengurangkan lemak tubuh total. Hingga saat ini campur tangan yang khusus dapat mengurangkan lemak viseral belum ada yang terbukti berkesan.

Walaupun mengecilkan perut buncit tidak perkara mudah, anda tetap perlu berusaha menangani perut buncit. Berikut ini ialah beberapa cara yang boleh dilakukan.

  • Perbanyak aktiviti fizikal. Kurangnya aktiviti boleh membuat anda kesulitan mengecilkan perut buncit. Mula biasakan melakukan sukan, dengan kombinasi latihan ketahanan dan cardio. Jika sudah tidak boleh melakukan aktiviti sukan berat, cubalah rutin berjalan kaki atau yoga.
  • Perhatikan makanan yang dimakan dan pengambilan kalorinya. Untuk meminimakan lemak pada perut, anda perlu mengurangkan pengambilan kalori dalam tubuh. Pengambilan kalori sekurang-kurangnya dikurangkan 500-1000 kalori per hari dari jumlah keperluan. Kurangkan karbohidrat dan mula mengambil banyak sayur-sayuran, buah-buahan, produk susu rendah lemak, produk biji-bijian utuh, dan protein tanpa lemak.
  • Tidur yang cukup juga dapat membantu mengecilkan lemak pada perut. Lemak jaringan pada tubuh dapat dikurangkan jika tidur sekurang-kurangnya 6-7 jam.
  • Kurangkan konsumsi minuman beralkohol. Selain tidak baik untuk kesihatan, minuman beralkohol juga boleh membawa kepada perut anda menjadi buncit.
  • Elakkan stres kerana boleh mencetuskan perut buncit. Apabila anda mempunyai masalah, cubalah bermeditasi, lakukan kelonggaran, dan bercakaplah dengan orang terdekat anda.


Mengecilkan perut buncit memang bukanlah hal yang mudah, tapi tidak pula bermakna anda berhenti berusaha mengurangkan lemak di dalam tubuh anda. Mulakan untuk menjalani hidup sihat dengan menjaga konsumsi makanan anda, mengubah gaya hidup, dan rajin melakukan sukan.

Related Posts

Bahaya Perut Buncit Dan Bagaimana Untuk mengatasinya
4/ 5
Oleh