Saturday, December 3, 2016

Kesan Fruktosa Tidak Semanis Rasanya

Fruktosa adalah salah satu jenis gula yang banyak dijumpai pada makanan atau minuman sehari-hari, termasuk minuman bungkusan, roti atau cake manis. Meski faedah sebagai pemanis di lidah, namun kesan fruktosa tidak selamanya baik untuk tubuh.

Fruktosa semula jadi boleh didapati daripada beberapa jenis buah dan sayur, sedangkan fruktosa untuk keperluan komersil biasa diperolehi daripada tebu, bit, dan jagung. Fruktosa yang sudah melalui proses kimia, mempunyai tekstur seperti kristal padat, berwarna putih, tidak berbau, sangat manis, dan larut air.

Kesan Fruktosa Tidak Semanis Rasanya

Risiko Gangguan Penghadaman

Malangnya, tidak semua orang mempunyai kemampuan yang sama dalam menyerap fruktosa dalam saluran penghadaman. Keadaan ini dikenali dengan malabsorbsi fruktosa. Hal ini terjadi lantaran usus kecil tidak mampu menyerap fruktosa, sehingga, kandungan ini terkumpul pada seluruh organ usus. Beberapa gejala yang sering dikeluhkan antara lain sakit perut, cirit-birit, perut kembung, dan gangguan pencernaan lain.

Sebuah kajian mendedahkan, kesedaran komuniti mengenai malabsorbsi fruktosa masih yang rendah. Tanpa disedari, mereka semakin banyak mengambil fruktosa, sehingga semakin banyak gangguan kesihatan yang akan mereka rasakan. Pada beberapa kes tertentu, gangguan penyerapan fruktosa boleh mencetuskan kerosakan usus, seperti penyakit celiac iaitu bertindak balas terhadap gluten.

Selain itu, kelebihan pengambilan fruktosa diduga boleh mencetuskan beberapa keadaan seperti obesiti, rintangan insulin, serta naiknya tahap kolesterol LDL dan trigliserida. Akibatnya boleh menyebabkan gangguan metabolik, diabetes jenis 2, dan penyakit kardiovaskular.

Meski demikian, sebahagian negara masih menganggap fruktosa lebih baik berbanding sukrosa dan glukosa sebagai pemanis makanan dan minuman. Kerana kandungan ini dianggap kesannya lebih yang rendah dalam memperbaiki kadar gula darah.

Menghadkan Pengambilan Fruktosa

Bagi anda yang mengalami malabsorbsi fruktosa, maka penting untuk mambatasi pengambilan yang mengandungi fruktosa. Beberapa jenis buah-buahan dan sayur-sayuran yang tinggi kandungan fruktosa antara lain:



Untuk makanan atau minuman yang diproses maka dinasihatkan membaca label bungkusan terlebih dahulu. Selain ditulis fruktosa pada bungkusan, pemanis ini juga boleh didapati pada sirap jagung tinggi fruktosa, sirap agave, madu, gula invert, sirap mapel, molases, gula kelapa atau gula kelapa.

Namun, jangan buru-buru menganggap diri anda mengalami malabsorbsi fruktosa ketika menghadapi gangguan penghadaman setelah mengambil makanan di atas. Untuk memastikan, anda perlu melakukan ujian tertentu. Salah satunya dengan mengukur kandungan gas hidrogen dan metane dari usus kecil pada nafas selepas mengambil makanan atau minuman mengandungi fruktosa.

Pada sebuah kajian yang dilakukan selama dua tahun, diketahui 3 dari 4 peserta mengalami gejala gangguan penghadaman selepas mengambil minuman mengandungi fruktosa. Setelah dilakukan ujian, hampir 90 peratus mengalami kenaikan tahap hidrogen dan 11 peratus kenaikan tahap metane.

Meski demikian, seorang ahli menegaskan, yang harus diperhatikan adalah jumlah pengambilan fruktosa. Jika anda menghadapi gejala gangguan penghadaman selepas mengambil makanan atau minuman tinggi fruktosa, disyorkan memberi jeda masa sebelum mengambilnya lagi.

Jangan berlebihan dalam mengambil makanan atau minuman yang tinggi fruktosa atau pemanis lain. Hal itu penting dilakukan untuk mengelakkan kesan pemanis yang tidak selalu baik untuk kesihatan. Rujuk dengan doktor atau pakar pemakanan untuk maklumat lebih lanjut mengenai pemanis buatan dan semulajadi apabila anda berisiko menderita diabetes.

Related Posts

Kesan Fruktosa Tidak Semanis Rasanya
4/ 5
Oleh