Tuesday, November 1, 2016

Faedah Epal Membuat Tubuh Terjaga Kesihatannya

Faedah epal memang menjadikan kita tidak perlu menemui doktor. Dengan kata lain, manfaat epal menjauhkan kita dari penyakit.

Buah epal ada memiliki kandungan nutrisi yang melimpah dan menguntungkan tubuh. Epal kaya akan antioksidan, flavonoid, serat, vitamin C, vitamin B kompleks, kalsium, kalium, fosforus, pektin, asid ursolat, dan nutrisi bermanfaat lain. Dimakan langsung, dibuat jus, atau dijadikan salad buah, faedah epal sudah tak perlu dinafikan lagi.

Faedah Epal Membuat Tubuh Terjaga Kesihatannya

Mencegah kanser

Menurut kajian, mengambil satu buah epal setiap hari diduga dapat mengurangkan risiko terkena kanser kolorektal, esofagus / kerongkong, paru-paru, kotak suara / larinks, dan payudara.

Baik untuk jantung

Makan satu atau dua epal sehari juga didakwa mampu mengurangkan faktor risiko penyakit jantung dan menurunkan kolesterol. Mengurangkan tersumbat dan keradangan pada dinding arteri juga adalah faedah epal. Ini semua berkat gabungan serat larut dalam lemak (seperti pektin) dan fitonutrien (nutrisi tumbuhan) yang menghalang kolesterol bersarang di lapisan dinding pembuluh darah.

Tingkatkan kesihatan saraf

Epal mengandungi antioksidan quercetin yang dapat mengurangkan matinya sel saraf oleh pengoksidaan dan keradangan neuron (sel saraf). Kesan perlindungan oleh epal juga sekaligus mengurangkan risiko terkena gangguan neurodegeneratif, contohnya penyakit Alzheimer.

Mengurangkan risiko stroke

Menurut kajian terdapat penurunan risiko terkena penyakit stroke pada mereka, lelaki maupun wanita, yang makan epal selama 28 tahun.

Menurunkan risiko diabetes

Fitonutrien dalam epal membantu mengawal gula darah dalam tubuh. Fitonutrien didakwa membantu mengelakkan kenaikan gula darah dengan merangsang sel-sel pankreas untuk menjadikan insulin, menghalang enzim yang terlibat dalam pemecahan karbohidrat menjadi gula sederhana, dan mengurangkan penyerapan gula ke dalam aliran darah. Namun, disyorkan untuk berhati-hati mengambil epal (terutama jus epal pembungkusan) dan rajin menyemak kadar gula darah jika anda menderita diabetes.

Mengelakkan susah buang air besar

Epal segar kaya akan serat larut dan tidak larut yang membantu pengeluaran najis dan melancarkan buang air besar.

Penyelesaian rambut gugur pada lelaki

Epal mengandungi bahan kimia procyanidin B-2. Menurut kajian, menyapu epal ke kulit kepala didakwa dapat meningkatkan pertumbuhan rambut pada lelaki yang mengalami masalah keguguran rambut.

Mengurangkan berat badan

Pelbagai kajian menunjukkan bahawa mengambil epal tiga kali sehari didakwa mampu mengurangkan berat badan dalam masa 12 minggu.

Menangani bau mulut

Epal mengandungi pektin yang membantu mengawal bau makanan serta meningkatkan air liur yang berfungsi membersihkan nafas.

Jika anda makan epal, disyorkan untuk tidak menelan bijinya. Mengapa? Biji epal mengandungi racun sianida kuat yang apabila dimakan boleh membawa maut. Selain itu, jangan lupa untuk mencuci dan membersih kulit epal di bawah air yang mengalir untuk menghilangkan residu racun perosak dan lilin.

Walaupun pelbagai faedah epal masih perlu bukti dan penyelidikan lebih lanjut, jangan segan dan jangan ragu untuk makan buah ini.

Related Posts

Faedah Epal Membuat Tubuh Terjaga Kesihatannya
4/ 5
Oleh