Monday, November 28, 2016

Ada yang berkata, Makanan Sihat Untuk Bayi Mestilah Organik

Para Orang tua tentu sering membaca maklumat tentang pelbagai cadangan makanan sihat untuk bayi, tak kecuali yang berasal dari bahan organik. Ada beberapa sebab pemilihan makanan organik, meski tidak bermakna kandungan nutrisinya lebih baik berbanding makanan konvensional.

Makanan organik semakin banyak menjadi pilihan kerana tidak menggunakan baja sintetik ataupun racun perosak untuk pertumbuhannya. Hingga kini, racun perosak masih banyak digunakan petani u ntuk melindungi tanaman daripada pelbagai cendawan, serangga, dan penyakit. Malangnya, racun perosak boleh meninggalkan kesan pada produk makanan.

Ada yang berkata, Makanan Sihat Untuk Bayi Mestilah Organik

Sebab yang Banyak Diungkap

Sebuah kajian yang masih memerlukan penyelidikan lebih lanjut menunjukkan, kandungan nutrisi makanan organik tidak jauh berbeza. Sementara itu, kajian lain yang dilakukan terhadap anak-anak yang kita mengambil makanan organik, kelihatan mempunyai tahap racun perosak yang sangat rendah pada air kencing.

Namun, tak perlu terburu-buru membuat keputusan penggunaan organik, sebab makanan organik ataupun bukan organik, jumlah residunya ditetapkan oleh kerajaan agar tidak melebihi had yang dibenarkan. Selain itu, harga makanan organik lebih mahal berbanding makanan konvensional, sehingga perlu pertimbangan lebih lanjut.

Berikut beberapa sebab yang banyak didedahkan orang tua yang memilih menu organik sebagai makanan sihat untuk bayi:

  • Makanan bayi disyorkan dari bahan organik kerana sistem imunisasi atau daya tahan tubuh bayi yang belum sempurna, sehingga lebih berisiko terhadap pendedahan kepada racun perosak berbanding orang dewasa.
  • Memberikan makanan organik bagi bayi akan memastikan bayi mendapat nutrisi awal yang baik.
  • Sebahagian orang tua memilih makanan organik untuk bayi kerana sebab alam sekitar.
  • Ada juga orang tua yang memberi sebab memilih makanan organik kerana rasa yang lebih enak.


Yang tidak kalah penting dari memberikan makanan sihat untuk bayi, tidak sekadar organik atau tidak, namun membiasakan pola makan seimbang yang akan terbawa hingga dewasa.

Barisan Makanan Organik Terbaik

Pelbagai jenis makanan diketahui mempunyai kadar racun perosak tinggi, berbanding yang lain. Untuk itu, sebaiknya pilih makanan organik untuk jenis makanan berikut:

Kentang

Kentang dengan kandungan serat serta pelbagai vitamin dan mineral, merupakan salah satu pilihan jenis makanan organik yang disyorkan. Sebab, kandungan racun perosak tersebut jauh lebih rendah.

Susu dan daging

Sapi tenusu secara konvensional banyak dibekalkan hormon pertumbuhan untuk merangsang pengeluaran susu. Meski sehingga kini, belum ada hasil penyelidikan yang bahawa risiko hormon tersebut. Walau bagaimanapun, bayi atau kanak-kanak ada baiknya diberikan susu organik dari sapi tanpa tambahan hormon ataupun antibiotik. Demikian juga ketika membeli daging dari sapi atau ternakan lain.

Epal, pir, anggur dan strawberi

Apabila mengambil epal yang kaya serat, banyak orang yang mengupas kulitnya. Padahal tidak sedikit nutrisi di bahagian kulit tersebut. Pada produk konvensional, kulit memang sebaiknya dibuang kerana racun perosak seringkali masih tertinggal di sana. Demikian juga pir yang lebih banyak menyerap racun perosak berbanding buah lain.

Sementara itu, dianjurkan memilih strawberi di lokasi yang paling dekat dengan bandar anda agar lebih segar. Sebuah kajian menyatakan, strawberi organik mengandungi antioksidan lebih banyak berbanding non organik. Untuk anggur jenis organik, merupakan pilihan terbaik untuk kanak-kanak dan ibu hamil. Meski demikian, disarankan tetap mencuci buah sebelum mengambilnya termasuk buah-buahan organik

Saderi, bayam dan daun salad

Beberapa jenis sayur-sayuran seperti bayam, daun salad dan saderi yang kaya vitamin dan mineral serta rendah kalori, namun berisiko mempunyai sisa-sisa racun perosak lebih tinggi. Jika perlu memberikan makanan sihat untuk bayi, orang tua boleh memilih jenis organik. Selalu cuci bersih sayur-sayuran tersebut di bawah air mengalir.

Jika anda ingin memberikan makanan sihat untuk bayi dari jenis bukan organik, dinasihatkan memilih dari beberapa jenis makanan ini yang diketahui mempunyai sisa-sisa racun perosak yang rendah seperti bawang, nanas, jagung manis, avokado, kol, asparagus, terung, kiwi, tembikai, limau bali , dan cendawan. Rujuk dengan doktor atau pakar pemakanan untuk pilihan terbaik bagi bayi anda.

Related Posts

Ada yang berkata, Makanan Sihat Untuk Bayi Mestilah Organik
4/ 5
Oleh