Sunday, November 27, 2016

Pilah Macam-Macam Diet

Menguruskan badan memang tidak diharamkan. Untuk itu, ada macam-macam diet yang boleh dipilih sesuai dengan syarat tubuh.

Sama ada untuk sebab kesihatan atau penampilan, menurunkan berat badan merupakan perkara lumrah yang dilakukan banyak orang di seluruh dunia. Untuk memudahkan kehilangan lemak berlebihan di badan, macam-macam diet atau pola makan telah banyak tersedia. Jangan bingung memilih diet yang ada, sesuaikan dengan keperluan dan kemampuan tubuh anda.

Pilah Macam-Macam Diet

Diet 5: 2

Diet 5: 2 dilakukan dengan cara makan normal selama lima hari kemudiannya puasa selama dua hari dalam satu minggu. Selain mengurangkan berat badan, diet ini didakwa dapat meningkatkan usia hidup, meningkatkan fungsi kognitif, dan melindungi otak daripada syarat seperti demensia dan penyakit Alzheimer. Diet ini juga melindungi tubuh dari berbagai macam penyakit.

Menurut satu kajian, diet 5: 2 diduga dapat membantu mengurangkan risiko penyakit kronik seperti diabetes jenis 2 dengan meningkatkan sensitiviti insulin. Sedangkan kajian lain mendedahkan, diet 5: 2 diduga membantu menurunkan risiko kanser yang berkaitan dengan obesiti dan kanser payudara. Namun, kedua-dua kajian tersebut masih memerlukan bukti dan kajian lebih lanjut.

Apabila dalam masa dua hari berpuasa, anda kemungkinan boleh merasa pusing, mudah marah, sakit kepala, dan sukar menumpukan perhatian. Kesan sampingan lain dari macam-macam diet ini ialah sulit tidur, bau mulut, dehidrasi, dan mengantuk di siang hari.

Diet Dukan

Macam-macam diet selanjutnya ialah diet Dukan. Diet ini menekankan pola makan tinggi protein, rendah karbohidrat, dan rendah lemak. Diet Dukan direka supaya anda tidak akan berasa lapar. Anda boleh memilih 100 makanan (72 dari sumber haiwan, 28 daripada sumber sayur-sayuran) berbeza dan dibenarkan memakannya sebanyak yang diingini, asalkan dari 100 jenis makanan tersebut. Pola makan ini menjanjikan penurunan berat badan 3 kg hingga 4.5 kg dalam lima hari pertama.

Namun jangan senang dulu, diet Dukan tidak bebas kesan sampingan. Berat badan turun sebahagian besar disebabkan oleh kehilangan cecair tubuh dan massa otot. Anda boleh menghadapi keletihan, kekurangan pemakanan, sembelit, bau mulut, mulut kering, sehingga kerosakan buah pinggang dan hati jika dilakukan terus-menerus.

Diet Paleo

Diet Paleo hanya membolehkan anda mengambil makanan-makanan alami seperti manusia gua di jaman prasejarah. Makanan yang dimaksudkan ialah daging tanpa lemak, telur yang berusia di bawah 6 minggu, buah-buahan, sayur-sayuran, ikan, kacang-kacangan, biji-bijian, dan minyak sayuran. Sedangkan makanan yang sebaiknya dihindari ialah produk susu, biji bijirin, makanan dan minuman yang diproses, garam, gula, ubi, dan kentang.

Diet Paleo memang mengelakkan anda daripada gula, garam, dan makanan olahan. Namun di sisi lain, anda boleh cepat bosan kerana makan terasa hambar, mengeluarkan lebih banyak wang kerana makanan harus organik, bahkan tidak tercukupinya pengambilan karbohidrat dan kalsium. Terlebih, tidak ada catatan tepat bagaimana pola makan manusia prasejarah dan kurang mempunyai bukti saintifik berkaitan tuntutan kesihatan diet ini.

Diet Atkins

Diet Atkins mengurangkan berat badan dengan mengurangkan atau tidak mengambil karbohidrat sederhana sama sekali tapi boleh banyak mengambil protein dan lemak. Teorinya, apabila anda kelaparan disebabkan tidak ada cukup karbohidrat, badan akan mula membakar lemak untuk mendapatkan tenaga. Dan seperti macam-macam diet lainnya, pola makan ini juga boleh menimbulkan bau mulut, mulut kering, keletihan, pening, insomnia, mual, sembelit kerana kekurangan karbohidrat serta berpotensi kekurangan serat, sehingga meningkatkan risiko penyakit jantung.

Sebelum anda cuba macam-macam diet di atas, pastikan anda berunding terlebih dahulu dengan doktor atau ahli gizi dipercayai. Sebarang mengamalkan pola makan boleh membahayakan syarat dan kesihatan tubuh.

Related Posts

Pilah Macam-Macam Diet
4/ 5
Oleh