Saturday, November 12, 2016

Faedah Gula Merah VS Gula Putih Bagi Pesakit Diabetes

Gula merah telah terkenal di komuniti sejak zaman dahulu sebagai pemanis semulajadi, juga digunakan pula untuk bumbu masak. Gula berasaskan getah tunas bunga kelapa ini rupanya juga popular di wilayah yang lebih luas, iaitu Asia Tenggara dan Asia Selatan, sejak beribu tahun silam. Tidak hairan kerana di rantau ini, terutamanya, kelapa begitu melimpah.

Kearifan lokal ini boleh jadi membawa faedah kesihatan tersendiri, terutama untuk pesakit diabetes.

Faedah Gula Merah VS Gula Putih Bagi Pesakit Diabetes

Faedah gula merah selama ini dianggap lebih baik berbanding gula putih, apalagi setelah diketahui mempunyai angka Indeks glisemik (IG) yang relatif rendah, iaitu kira-kira 35, tetapi ada juga yang melaporkan kira-kira 54. Indeks glisemik (IG) ialah nombor yang menggambarkan kesan makanan khusus terhadap peningkatan kandungan gula darah seseorang.

Indeks glisemik tinggi ada di atas angka IG 70. Artinya, karbohidrat dalam makanan cepat terurai dan melepaskan glukosa atau gula ke darah. Makanan dengan angka IG tinggi, antara lain gula jagung tinggi fruktosa, kentang, beras putih, roti putih, dan ubi. Manakala itu, angka 55 dan di bawahnya menunjukkan sebaliknya. Makanan dengan angka IG rendah selain gula merah ialah kacang merah, kacang hitam, kacang polong, serta biji-bijian utuh seperti gandum utuh, dan sebahagian besar sayur-sayur. Di sisi lain, gula putih atau sukrosa tergolong ke dalam IG menengah di julat angka IG 56-69.

Tetapi, perlu diingat bahawa nombor IG dalam makanan yang sama boleh berbeza-beza bergantung dalam sumber pengujiannya. Angka ini juga boleh berbeza dalam individu satu dengan yang lain, bergantung proses pengolahan dan diambil bersama makanan apa. Contohnya, indeks glisemik gula merah yang sebenar rendah boleh menjadi tinggi apabila diambil serentak dengan bahan makanan lain yang mengandungi karbohidrat. Dengan kata lain, faedah gula merah tidak bersifat absolut, melainkan tetap perlu berwaspada paduannya.

Selain daripada itu, dengan nombor IG yang tergolong kecil, gula merah didakwa boleh menjadi pilihan yang lebih baik bagi pesakit diabetes berbanding dengan gula putih yang nombor IG-nya sedikit lebih tinggi.

Faedah Gula Merah Memang Aman, tapi Bukan Bermakna Bebas

Gula merah selamat diambil orang diabetes dengan tetap memberi perhatian kepada sekatan. Walaupun nombor IG gula merah dan gula putih berbeza, bukan bererti gula merah lantas boleh diambil dengan bebas. Ini kerana kalori dan kandungan karbohidratnya hampir sepadan dengan gula putih, iaitu kira-kira empat gram karbohidrat dan 15 kalori per sudu teh. Lebih-lebih lagi, kita harus telaah kembali faedah gula merah yang beredar di pasaran kerana boleh saja telah dicampur dengan gula tebu dan bahan lain yang boleh menjadikan indeks glikemiknya tinggi. Oleh kerana itu, kuncinya ialah bila ingin dengan menggunakan gula merah sebagai pemanis, konsumsilah dalam bilangan terbatas.

Jika anda pesakit diabetes dan betul-betul sedang ingin menjamu makanan ringan yang manis, anda boleh memilih makanan alternatif yang sihat, seperti salad buah atau buah-buahan segar. Apabila Anda tetap mahu memakai gula, apa pun jenis gulanya, perhatian bilangan karbohidrat total di label produk. Dengan begitu, anda boleh melaraskan kembali rancangan diet harian anda sesuai dengan bilangan pengiraan karbohidrat yang dibenarkan.

Related Posts

Faedah Gula Merah VS Gula Putih Bagi Pesakit Diabetes
4/ 5
Oleh