Friday, October 7, 2016

Malnutrisi Boleh Jadi Sebab Pelbagai Penyakit

Kwashiorkor bukanlah hanya penyakit itu hanya disebabkan oleh kekurangan zat makanan atau pemakanan. Berhati-hati ada penyakit-penyakit lain yang disebabkan oleh kekurangan zat makanan.

Malnutrisi ialah keadaan perubatan serius pada seseorang akibat tidak mendapat semua nutrisi penting yang diperlukan tubuh. Atau dengan kata lain mengalami gizi buruk. Seseorang boleh kekurangan gizi meski mengambil banyak makanan, Apakah sebab? Kerana makanan yang dimakan tidak mengandungi mikronutrien (vitamin dan mineral) yang cukup guna memenuhi keperluan pemakanan sehari-hari.

Malnutrisi Boleh Jadi Sebab Pelbagai Penyakit

Di samping itu, malnutrisi juga boleh disebabkan oleh keadaan kesihatan tubuh yang tidak dapat menyerap nutrisi, masalah pada kesihatan mental, dan ketagihan dadah dan alkohol. Malnutrisi membuat orang sukar tumbuh besar, susah melakukan kerja fizikal, kemampuan belajar kurang, dan mudah diserang penyakit.

Ragam Penyakit Kerana Malnutrisi

Berikut ini ragam penyakit yang boleh jadi sebab kerana malnutrisi:

Anemia

Anemia disebabkan kekurangan zat besi. Zat besi digunakan untuk menghasilkan sel darah merah, yang membantu menyelamatkan dan membawa oksigen dalam darah ke tisu tubuh. Jika sel darah merah sedikit, organ dan tisu tidak akan mendapat oksigen yang cukup.

Gejala anemia disebabkan kekurangan zat besi meliputi kesemutan di kaki, kurangnya nafsu makan, degupan jantung cepat, kuku rapuh, kesakitan dan keradangan lidah, tangan dan kaki sejuk, pusing atau sakit kepala, jangkitan, sakit dada, sesak nafas, tubuh lemah, dan kulit pucat . Anemia boleh diatasi dengan mengambil suplemen zat besi atau makan makanan yang kaya akan zat besi seperti kismis, telur, daging, ikan, tahu, kacang-kacangan, biji-bijian, beras merah, dan sayur-sayuran berdaun hijau tua.

Scurvy

Penyakit malnutrisi ini disebabkan tubuh kekurangan vitamin C (asid askorbik). Vitamin C penting bagi tubuh untuk membuat kolagen (sejenis protein yang ditemui dalam rangkaian kulit, pembuluh darah, tulang dan tulang rawan). Ciri-ciri penyakit scurvy termasuk kesakitan otot dan sendi, keletihan, munculnya titik-titik merah di kulit, pendarahan dan bengkak pada gusi, kehilangan nafsu makan, berat badan turun, cirit-birit, nafas cepat, dan demam.

Vitamin C boleh didapati daripada sayur-sayuran dan buah-buahan seperti kentang, asparagus, brokoli, tomato, kiwi, strawberi, lemon, limau, limau, kubis, lada, bayam, wortel, betik, jambu merah (guava) atau hati dan tiram.

Beri-beri

Beri-beri terjadi kerana badan kekurangan vitamin B1 (thiamine). Ada dua jenis beri-beri, iaitu beri-beri basah dan beri-beri kering. Beri-beri basah menjejaskan sistem kardiovaskular (jantung dan pembuluh darah). Ciri-ciri dari beri-beri basah di antaranya bangun tidur di malam hari dengan sesak nafas, denyutan jantung bertambah, sesak nafas semasa bekerja, dan kaki bahagian bawah bengkak. Sedangkan beri-beri kering memberi kesan sistem saraf. Tanda -tandanya ialah susah berjalan, kaki dan tangan mati rasa atau kesemutan, fungsi otot kaki bahagian bawah menurun, sakit, kesulitan bicara, muntah, dan mata bergerak-gerak terus (Nistagmus).

Vitamin B1 terlibat dalam fungsi sistem saraf dan otot, aliran elektrolit menuju ke dalam dan keluar sel-sel saraf dan otot, penghadaman, dan metabolisme karbohidrat. Agar tidak diserang beri-beri, konsumsilah makanan kaya vitamin B1 seperti susu, biji-bijian, gandum, limau, daging babi, daging lembu, ragi, kacang-kacangan, beras, dan bijirin daripada biji-bijian utuh.

Marasmus

Marasmus disebabkan oleh kekurangan hampir semua nutrisi dan sumber tenaga, terutamanya protein, karbohidrat, dan lipid (zat kemak). Marasmus boleh menimpa anak-anak dan orang dewasa serta menyebabkan kematian jika tidak dirawat. Ciri-ciri seseorang terkena marasmus antara lain tubuh kurus kering hanya tinggal kulit dan tulang yang menonjol (tulang rusuk dan bahu menonjol, kulit lengan atas, paha, dan punggung kendur), wajah seperti orang yang sudah tua.

kwashiorkor

Kwashiorkor terjadi kerana tidak cukupnya pengambilan protein dalam makanan yang masuk ke dalam tubuh. Protein diperlukan untuk memperbaiki sel, menjadikan sel baru, serta penting untuk pertumbuhan selama masa kanak-kanak dan kehamilan. Penyakit malnutrisi ini paling umum menimpa anak-anak dan terjadi di negara-negara membangun.

Gejala-gejala penyakit kwashiorkor antara lain merasa keletihan, warna kulit dan rambut berubah menjadi oren kemerah-merahan / kuning / putih, sistem kekebalan tubuh rosak, kehilangan massa otot, bengkak di bawah kulit (edema), mudah marah, susah menambah berat badan dan tinggi, perut buncit, kulit beruam, hingga syok.

Kwashiorkor dapat dicegah dan ditangani dengan pengambilan makanan yang mengandungi protein seperti daging, susu, keju, ikan, telur, kacang soya, kacang-kacangan, dan biji-bijian.

Sebahagian besar masalah yang disebabkan oleh malnutrisi akan berhenti setelah kekurangan nutrisi diatasi. Namun, ada pula yang menimbulkan kesan sampingan yang berpanjangan. Ini biasanya berlaku apabila malnutrisi sudah parah dan berlangsung lama. Oleh kerana itu sebaiknya cegah penyakit malnutrisi dengan mengambil pengambilan yang kaya nutrisi.

Related Posts

Malnutrisi Boleh Jadi Sebab Pelbagai Penyakit
4/ 5
Oleh