Thursday, November 3, 2016

Faedah Minyak Zaitun Lindungi Masakan Rumah Anda Dari Penyakit

Terbiasa memakan makanan rumah yang diproses dengan minyak zaitun peluang boleh membantu mengurangkan risiko strok, penyakit jantung, serta membantu merawat darah tinggi dan kolesterol tinggi.

Kelazatan masakan rumah terasa lebih nikmat dan sihat berkat kandungan vitamin E dan vitamin K di dalam minyak zaitun. Selain itu, minyak ini disokong oleh kehadiran omega-3 dan omega-6, di samping kandungan lemak tak tepu yang mencapai 86 peratus.

Faedah Minyak Zaitun Lindungi Masakan Rumah Anda Dari Penyakit

Kelebihan Mengambil Masakan Rumah yang Diolah dengan Minyak Zaitun
Masakan apa pun cenderung lebih terjamin dari segi keselamatan kesihatannya jika diproses menggunakan minyak ini berbanding dengan minyak lain. Apa saja kelebihan menggunakan minyak zaitun, kita akan bincangkan di sini.

Kolesterol jahat berkurang Penyelidikan lain terhadap faedah minyak zaitun membuktikan bahawa orang yang mengambil makanan tambahan minyak zaitun sekali sehari selama enam minggu boleh mengurangkan kadar LDL (low density lipoprotein) atau yang biasa dikenali sebagai kolesterol jahat di dalam darahnya.

Boleh terhindar dari kanser payudara

Penyelidikan membuktikan bahawa minyak zaitun lebih bersifat melindungi tubuh dari kanser payudara berbanding dengan minyak lain. Minyak zaitun mengaktifkan mekanisme yang boleh mematikan sel kanser payudara. Dengan kata lain, masakan rumah yang diproses menggunakan minyak zaitun memberikan anda peluang lebih besar untuk bisa terhindar dari kanser payudara.

Menjaga kesihatan hati 

Sebuah kajian menyatakan bahawa minyak zaitun jenis ekstra virgin boleh membantu melindungi organ hati dari kerosakan sel. Kerosakan sel ini berkaitan erat dengan tindak balas kimia daripada molekul di dalam tubuh dengan radikal bebas.

Kesihatan mental lebih terjaga 

Makanan segera dan makanan yang dibuat dalam jumlah banyak, seperti kerepek dan kuih kering, mengandungi lemak trans tinggi. Kesan buruk lemak trans membolehkan tahap kemurungan menjadi lebih tinggi. Sebuah kajian mendapati peningkatan kemurungan sebanyak 48% pada kumpulan yang mengambil lemak trans berbanding kumpulan yang memakai minyak zaitun sebagai minyak utama.

Membantu mengelakkan stroke 

Menurut kajian, orang tua yang rutin mengambil makanan yang menggunakan minyak zaitun, mempunyai risiko terkena stroke 41 peratus lebih rendah berbanding orang sebaya dengannya yang tidak atau jarang menggunakan minyak zaitun pada menu makanannya.

Jantung lebih terpelihara 

Minyak zaitun mempunyai kandungan lemak tak jenuh ganda dan lemak tak tepu tunggal yang baik bagi organ tubuh yang satu ini. Selain membantu mengurangkan risiko penyakit jantung, lemak jenis ini juga mengurangkan risiko keradangan dan menambah kadar kolesterol baik.

Petua Buat Masakan Rumah Menggunakan Minyak Zaitun
Terdapat pelbagai bentuk masakan rumah yang boleh menggunakan minyak zaitun sebagai bahan pendukungnya. Salah satu contoh mudah yang kita boleh terapkan ialah seperti ini.
Tumis masakan dengan menggunakan minyak zaitun sebagai alternatif minyak goreng biasa atau mentega yang tinggi dengan kandungan lemak tepu. • Campurkan beberapa sudu minyak zaitun dengan sedikit lada serbuk, perasan lemon, madu, dan garam untuk membuat sos salad. Anda boleh membuat variasi sos salad lain dengan pelbagai campuran bahan, misalnya cacahan bawang putih, mustard, cuka, yogurt, dan bahan lain mengikut selera anda. • Jika anda perlu membuat masakan dengan teknik marinade (bahan masakan direndam dahulu dengan perapan), gunakan minyak zaitun sebagai salah satu herba perendamnya. • Minyak zaitun berjenis tambahan virgin bersifat mudah panas jadi sesuai untuk masakan rumah yang pengolahannya tidak perlu panas yang tinggi.

Anda boleh membuat makanan ringan yang digoreng sendiri di rumah, tapi kali ini gunakan minyak zaitun. Dengan serta, anda dan keluarga akan terhindar dari lemak tepu berlebihan yang memudaratkan tubuh.

Related Posts

Faedah Minyak Zaitun Lindungi Masakan Rumah Anda Dari Penyakit
4/ 5
Oleh