Tuesday, September 27, 2016

Barisan Makanan Semasa Diet Yang Mengenyangkan

Ingin berjaya mengurangkan berat badan? Penggunaan saja makanan yang mengandungi protein dan serat. Kedua-dua jenis pengambilan ini merupakan makanan untuk diet yang tepat kerana boleh membuat anda kenyang lebih lama.

Kesan kenyang tersebut dapat membendung keinginan untuk melihat banyak makanan. Hasilnya? Berat badan anda menjadi berkurang.

Barisan Makanan Semasa Diet Yang Mengenyangkan

Diet dengan Makanan Tinggi Protein dan Serat

Protein dianggap lebih mengenyangkan berbanding makanan yang mengandungi karbohidrat dan lemak. Selain mengenyangkan, protein boleh menggalakkan pembakaran lemak serta mempertahankan massa otot.

Barisan makanan kaya protein plus nutrisi tetapi rendah kalori dan lemak jahat yang selamat untuk anda pengambilan antara lain daging lembu tanpa lemak, makanan laut, daging ayam tanpa kulit, soya, telur, kacang-kacangan, dan produk susu rendah lemak.

Makanan berserat merupakan pengambilan yang tepat untuk anda yang ingin mengurangkan berat badan. Pengambilan serat boleh membuat anda kenyang lebih lama kerana lebih lama dicerna, sehingga menekan keinginan untuk mengambil makanan dalam jumlah banyak atau melebihi apa yang anda perlukan. Meskipun mengenyangkan, makanan berserat ini rendah kalori sehingga anda tidak perlu merasa bersalah jika mengambilnya.

Berikut pilihan makanan untuk diet kaya serat yang boleh menemani anda setiap harinya:
  • Sayur-sayuran. Beberapa contoh sayuran yang boleh anda pengambilan iaitu brokoli, lobak merah, bayam, kentang, kacang hijau, ubi jalar, dan jagung.
  • Buah. Anda boleh mengambil buah-buahan seperti oren, epal, pisang, pir, stroberi, mangga, jambu dan kiwi untuk mendapatkan kandungan serat. Untuk epal dan pir, makan dengan kulitnya untuk mendapat kandungan serat yang tinggi.
  • Buah kering. Contoh buah kering yang boleh anda pengambilan iaitu kismis atau kurma.
  • Whole grains atau biji-bijian utuh. Ini adalah sumber serat yang sangat baik. Anda boleh mengambil biji-bijian utuh ini dalam bentuk bijirin, oat, roti, dan biskut.
  • Popcorn. Selain kaya serat, popcorn juga diperkayakan oleh zat antioksidan. Untuk menikmati 4 gram serat dari makanan ini, anda boleh mengambil tiga cawan popcorn (dimasak di microwave). Bagaimanapun, elakkan mengambil popcorn dengan tambahan mentega atau minyak yang berlebihan kerana bahan tambahan itu boleh membuatnya berubah jadi makanan yang buruk untuk kesihatan. Jika anda ingin tambahan rasa, anda boleh menaburkan satu atau dua sudu makan keju serbuk atau parut.
  • Kacang dan biji-bijian. Makanan ini memang tinggi kalori dan lemak, namun kedua-duanya boleh menjadi sumber serat dan nutrisi yang baik. Kacang dan biji-bijian tidak akan membuat anda gemuk jika digunakan dengan takaran yang tepat. Anda boleh mengambil 23 biji kacang almond yang mempunyai kandungan serat 3.5 gram, biji bunga matahari sebanyak ¼ cawan untuk mendapatkan 3.9 gram serat, dan 1 cawan kacang hitam yang dimasak untuk mendapatkan 15 gram serat. Atau anda boleh juga mengambil segenggam kacang panggang untuk makanan ringan di sore hari.

Kunci kejayaan diet adalah makan lebih kerap tetapi dengan porsi yang sedikit. Makanan dalam jumlah sedikit akan lebih mudah dibakar, sehingga tidak ada penumpukan kalori dalam tubuh. Anda boleh mengambil makanan di atas sebanyak empat atau lima kali sehari tapi hadkan takarannya. Pengambilan tersebut boleh dijadikan sebagai makanan utama atau makanan ringan yang sihat.

Mengambil makanan untuk diet sahaja tidak cukup membantu anda mengurangkan berat badan. Imbangi dengan pola hidup sihat seperti rutin bersenam dan banyak mengambil air putih.

Related Posts

Barisan Makanan Semasa Diet Yang Mengenyangkan
4/ 5
Oleh