Tuesday, January 10, 2017

Makanan Yang Jadi Sebab Sakit Kepala

Sakit kepala kerap disebabkan dengan stres atau tubuh yang kurang rehat. Padahal sakit kepala juga boleh dicetuskan oleh pengambilan makanan atau minuman yang diambil.

Hanya saja, sensitiviti tiap orang terhadap jenis makanan atau minuman tertentu akan berbeza-beza. Sakit kepala disebabkan makanan juga sukar dikenali kerana kesan tersebut berlaku kira-kira 30 minit hingga 72 jam selepas mengambil makanan.

Makanan Yang Jadi Sebab Sakit Kepala

Kesan Pola Makan

Risiko sakit kepala boleh terjejas oleh pola makan dalam dua cara:

  • Pelbagai makanan khusus dianggap sebagai pencetus sakit kepala.
  • Tabiat makan yang kurang baik, seperti terlambat makan atau kurang pengambilan cecair yang juga boleh memberi kesan risiko sakit kepala.


Khusus bagi wanita, masa prahaid boleh membuat anda lebih sensitif terhadap makanan pencetus sakit kepala. Satu jenis makanan mungkin tidak akan menimbulkan sakit kepala apabila diambil selepas haid, berbanding satu minggu sebelumnya.

Pencetus Sakit Kepala

Sakit kepala kadang-kadang muncul tanpa diduga. Mulai dari sakit yang terasa sesaat, sehingga rasa sakit berdenyut selama berjam-jam. Boleh jadi hal itu berpunca dari penggunaan anda beberapa waktu sebelumnya. Berikut ini ialah jenis makanan dan minuman yang perlu anda waspadai.

  • Sakit kepala juga boleh dicetuskan oleh zat tambahan pada makanan, seperti pewarna makanan dan nitrat. Sebagaimana tiramin, zat-zat tersebut dapat meningkatkan aliran darah ke kepala hingga menyebabkan sakit kepala pada sebahagian orang.
  • Sebahagian orang merasa pening selepas mengambil minuman keras. Reaksi tersebut paling banyak berasal dari minuman jenis anggur merah, berbanding wain putih. Amnya, mereka yang sensitif terhadap wain merah, juga mempunyai kecenderungan yang sama terhadap coklat.
  • Jika anda kerap merasa sakit kepala selepas mengambil ais krim atau minuman sejuk, jangan salahkan jenis makanan atau minuman tersebut. Sebenarnya yang anda rasakan ialah reaksi tubuh terhadap rasa sejuk. Umumnya sakit kepala hanya berkisar sekitar 30-60 detik.
  • Hadkan pengambilan kafein setiap hari untuk mengurangkan sakit kepala yang anda rasakan. Dinasihatkan hanya mengambil kafein sebanyak dua kali pembentangan atau total <200 mg per hari.
  • Keju yang banyak mengandung tiramin yang boleh mencetuskan sakit kepala. Makin lama usia keju, maka makin besar kandungan tiraminnya. Makanan lain yang tinggi kandungan tiramin, seperti daging yang sudah diproses, jeruk, bawang merah, minyak zaitun, beberapa jenis biji-bijian, kismis, avokad, kacang-kacangan, dan sup dalam tin.


Mengurangkan Rasa Sakit

Langkah pertama yang mesti diambil dalam tetapan nutrisi guna mengelakkan sakit kepala ialah mengamalkan pola makan seimbang dan sihat. Penting dalam membiasakan diri untuk makan tiga sekali sehari ditambah satu kali makan makanan ringan pada malam hari, atau dibagi menjadi enam kali waktu makan hidangan kecil setiap hari. Perhatikan juga sumber protein yang cukup dan elakkan makanan tinggi gula secara berlebihan.

Pelbagai jenis makanan yang dapat membantu mengatasi sakit kepala antara lain:

  • Hati sapi, cendawan, bayam, tomato, telur, dan susu rendah lemak yang tinggi kandungan riboflavin atau vitamin B2. Berdasarkan sebuah kajian, makanan dan minuman ini mampu mengurangkan rasa sakit sakit kepala migrain.
  • Jika anda pernah merasakan sakit yang menekan di kepala, kemungkinan anda menghadapi sakit kepala yang dicetuskan oleh stres. Mengambil telur, brokoli, ikan tuna, atau ikan kembung boleh menjadi pilihan yang tepat kerana tingginya kandungan coenzyme Q10 sebagai antioksida akan membantu melindungi tubuh dari radikal bebas disebabkan tekanan, sekali gus melindungi sel tubuh.
  • Pengambilan buah-buahan yang kaya kandungan air seperti tembikai, strawberi, nanas, atau oren pada waktu makan, terutama ketika anda selsema atau flu. Tidak kalah penting, pengambilan air yang mencukupi untuk mengelakkan dehidrasi.
  • Bayam yang kaya dengan kandungan magnesium dapat membantu mengurangkan sakit kepala yang biasanya dialami wanita pada sebelum atau semasa haid kerana penurunan kadar estrogen. Selain itu, masih ada pisang, biji bunga matahari, dan bijan yang mengandungi magnesium tinggi.
  • Kentang banyak mengandungi potasium yang disebut sebagai salah satu mineral yang boleh membantu meringankan sakit kepala. Tubuh yang kekeringan, kerap kali kekurangan potasium sehingga mencetuskan sakit kepala.


Jika sakit kepala yang disebabkan pola makan dirasakan kerap mengganggu, anda boleh membuat buku harian yang khusus memuatkan catatan masa, jenis makanan dan jumlahnya, serta gejala sakit kepala yang dirasakan. Hal itu akan membantu mengenal pasti makanan yang sebaiknya dielakkan. Jika anda merasa sakit kepala tidak tertanggung selepas mengambil makanan atau minuman khusus, akan temui doktor untuk mendapat rawatan lebih lanjut.

Related Posts

Makanan Yang Jadi Sebab Sakit Kepala
4/ 5
Oleh