Monday, November 21, 2016

Jika Ibu Hamil Mengambil Nanas

Nanas ialah buah yang kaya kandungan serat, vitamin C dan juga zat mangan yang merupakan mineral penting yang baik bagi kesihatan tulang, otot dan saraf tubuh. Namun, meski termasuk makanan alami, ibu hamil tidak boleh sembarangan makan buah-buahan tropika yang satu ini.

Pro dan kontra pun hadir mengenai hal ini. Ada yang berkata bahawa nanas boleh memberi kesan negatif pada kehamilan dan sebaliknya. Berikut penjelasan mengenai kesan yang mungkin boleh terjadi pada ibu hamil yang makan nanas:

Jika Ibu Hamil Mengambil Nanas

Membantu proses persalinan

Nanas mengandungi enzim bromelain yang diduga dapat membantu melembutkan serviks dan mencetuskan kontraksi. Namun, untuk mendapatkan kesan bromelain tersebut, anda butuh mengambil kira-kira 7 buah nanas. Malangnya, makan nanas dengan jumlah sebanyak itu boleh mencetuskan kamu mengalami cirit-birit, sebuah keadaan menjengkelkan yang terjadi saat persalinan.

Meski begitu, belum ada kajian saintifik yang menyokong dugaan di atas.

Membantu atasi keresahan

Merupakan hal wajar jika anda cemas selama menjalani masa kehamilan. Entah cemas kerana takut ada apa-apa menimpa kandunganmu, perubahan bentuk tubuh, atau masalah lain. Menurut kajian, nanas mempunyai vitamin dan flavonoid yang dipercayai mempunyai kesan ansiolitik. Kesan ini mungkin boleh membantu melegakan kecemasan yang anda rasakan.

Membuat awak keguguran atau lahir awal

Kerana kesannya yang boleh mencetuskan kontraksi, nanas kerap didakwa boleh menyebabkan anda melahirkan secara prematur atau bahkan mengalami keguguran. Disyorkan untuk tidak berlebihan makan nanas di awal kehamilan.

Memberi kesan buruk pada kulit bayi

Menurut kajian, pengambilan hidangan dari nanas yang panas, didakwa boleh memberi kesan buruk pada kulit bayi atau reaksi alahan. Nanas yang dihidangkan dalam cuaca panas boleh mengeluarkan racun yang boleh mencetuskan dua hal tersebut.

Jika anda ingin cuba menggunakan kesan bromelain dalam membantu proses persalinan, tidak ada salahnya untuk mencuba. Anda disyorkan untuk makan nanas yang masih segar. Elakkan memakan nanas yang sudah diproses seperti jus atau minuman dalam tin, kerana enzim bromelainnya sudah rosak.

Disyorkan untuk mengambil bahagian inti nanas. Bahagian ini memang agak sedikit keras, kelihatan tidak menarik dan tidak begitu manis. Meski begitu, di sinilah anda boleh memperoleh enzim bromelain dalam jumlah banyak.

Sebelum mengambilnya, pastikan anda telah memotong dan membersihkannya dengan benar. Buang semua bintik mata yang terdapat pada nanas. Setelah itu cuci dengan air matang.

Tetapi sebelum mencuba kaedah ini, disyorkan untuk berunding terlebih dahulu kepada doktor kandungan awak.

Pada dasarnya, anda harus berhati-hati ketika makan nanas semasa mengandung, terutamanya pada usia permulaan kandungan. Jika sebelum kehamilan anda pernah mempunyai sejarah alergi pada buah ini, disyorkan untuk tidak mengambilnya. Jadi, bijaklah dalam memasukkan apa pun ke tubuh selama berbadan dua.

Related Posts

Jika Ibu Hamil Mengambil Nanas
4/ 5
Oleh