Wednesday, August 30, 2017

Makanan Pengurang Tekanan Darah Tinggi

Mengekalkan dan mengehadkan pengambilan garam adalah salah satu langkah penting untuk mencegah dan menguruskan tekanan darah tinggi. Tetapi ini bukan satu-satunya perkara yang boleh kita lakukan untuk mengekalkan tekanan darah yang sihat. Bagaimanakah cara pemakanan untuk hidup oleh orang yang mempunyai tekanan darah tinggi atau untuk mencegah hipertensi?

Hipertensi atau tekanan darah tinggi adalah salah satu daripada penyakit yang muncul secara rahsia. Sulit untuk mengetahui seseorang mempunyai hipertensi, tanpa mengukur tekanan darah.

Makanan Pengurang Tekanan Darah Tinggi

Memang nyatanya garam atau sodium mempunyai peranan penting, tapi untuk menjaga tekanan darah pada julat normal, ada hal-hal lain yang perlu diperhatikan juga selain hanya mengurangkan pengambilan garam.

Kategori Hipertensi

Bagaimana untuk mengetahui jika seseorang mempunyai hipertensi? Pertimbangkan keputusan pengukuran tekanan darah. Bilangan pengukuran pertama adalah tekanan darah sistolik, yang bermaksud ukuran tekanan dalam arteri apabila jantung anda berdetak. Kemudian angka yang berikutnya adalah tekanan diastolik yang menunjukkan tekanan di antara degupan jantung ketika jantung anda berehat. Tekanan darah biasa kurang daripada 120/80

Apabila keputusan pengukuran tekanan darah melebihi julat normal, ia boleh dikategorikan sebagai berikut:

  • Prahipertensi. Tekanan darah berkisar antara 120-139 untuk sistolik atau 80-89 untuk tekanan diastolik.
  • Tahap hypertension 1. Jika tekanan sistolik anda adalah 140-159 atau tekanan diastolik 90-99.
  • Tahap tekanan darah tinggi 2. Pada tekanan sistolik 160 atau lebih tinggi atau tekanan diastolik 100 atau lebih tinggi.


Kenali Makanan Anda

Sebahagian orang tidak menyedari apa saja yang mereka makan setiap hari, apatah lagi kandungannya. Bagi anda yang ingin mengekalkan tekanan darah dalam lingkungan normal, boleh mula menjalani kebiasaan mengamati pengambilan makanan dan kandungannya.

Makanan yang tinggi kandungan natrium boleh meningkatkan tekanan darah. Kurangnya sodium yang anda makan, lebih banyak mengendalikan tekanan darah anda. Sebaliknya dengan makan banyak makanan yang mengandungi kalium, magnesium, dan serat dapat membantu anda mengendalikan tekanan darah.

Makanan natrium tinggi termasuk pembungkusan makanan dalam tin, makanan yang diproses, dan makanan siap sedia. Sekiranya perlu, buat diari untuk mengukur bahagian garam dalam makanan yang anda makan. Jika anda makan makanan yang dibungkus, baca labelnya. Pilih makanan dengan kandungan natrium harian sebanyak 5 peratus atau kurang, elakkan mengandungi 20 peratus atau lebih natrium.

Selain garam, batasi juga kicap yang anda gunakan semasa memasak di dapur. Contoh makanan yang boleh mengandungi garam yang tinggi adalah roti, sos tomato, sos cili, keropok makanan ringan dan kacang tanah yang telah berpengalaman. Hadkan juga kekerapan anda makan di luar kerana cara terbaik mengawal pengambilan sodium adalah dengan memasak sendiri di rumah.

Anda boleh membuat perubahan secara beransur-ansur, seperti mengehadkan pengambilan natrium anda kepada kira-kira 2,400 miligram atau kira-kira satu sudu teh. Apabila badan telah disesuaikan, maka dikurangkan lagi kepada 1,500 mg atau kira-kira 2/3 sudu teh. Jumlah itu termasuk natrium yang dimakan secara keseluruhan dari produk makanan dan apa yang anda memasak atau berkhidmat di meja makan. Untuk menambah rasa dan aroma makanan, anda boleh menggunakan rempah natrium rendah seperti pelbagai herba semulajadi atau cuka.

Pola Makan Ideal

Tiada makanan yang boleh menurunkan tekanan darah tinggi serta-merta. Tekanan darah dalam julat normal bergantung kepada keseluruhan diet sihat.

Diet yang disyorkan untuk menurunkan tekanan darah tinggi adalah DASH atau Dietary Approaches to Stop Hypertension. Terdapat empat prinsip utama diet DASH.

  • Meningkatkan pengambilan nutrien dari bijirin, ikan, unggas dan kacang.
  • Perbanyak juga pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, dan produk susu rendah lemak.
  • Kurangkan garam, makanan manis dan minuman, dan daging merah.
  • Juga mengurangkan makanan yang tinggi dalam lemak tepu, kolesterol, dan lemak trans.


Walaupun pengaruh kafein dapat dibahaskan, tetapi ada kemungkinan bahan ini dapat meningkatkan tekanan darah. Periksa tekanan darah anda kira-kira 30 minit selepas minum kopi atau minuman berkafein lain. Jika tekanan darah anda meningkat hingga 10 mata, maka anda mungkin mempunyai kepekaan terhadap kafein.

Mengambil minuman keras dalam jumlah sedikit hingga sedang boleh mengurangkan tekanan darah. Walau bagaimanapun, jika dimakan dalam kuantiti yang besar sebaliknya akan menyebabkan masalah tekanan darah tinggi yang kekal. Selain itu, minuman keras juga berpotensi bertentangan dengan ubat-ubatan antihipertensi dengan itu mengurangkan keberkesanan ubat. Mengonsumsi terlalu banyak alkohol juga boleh meningkatkan berat badan seseorang. Berat badan adalah salah satu pencetus hipertensi utama. Hadkan minuman keras yang anda makan.

Satu lagi langkah pemeriksaan jika anda mempunyai kecenderungan tekanan darah tinggi adalah memantau secara teratur. Cuba gunakan alat pengukur tekanan darah yang boleh dilakukan di rumah secara teratur. Rujuklah itu pada lawatan biasa ke doktor anda jika anda melihat apa-apa perubahan kepada keputusan.

Related Posts

Makanan Pengurang Tekanan Darah Tinggi
4/ 5
Oleh