Tuesday, November 29, 2016

Jus Sihat Semakin Berguna Jika Menyedari Peraturan Ini

Jus sihat menjadi satu bagaimana yang menyeronokkan dalam menikmati buah-buahan dan sayur-sayuran. Walaupun kehilangan sebahagian serat dari buah utuh, cecair yang berasal dari buah-buahan dan sayur-sayuran yang diperas ini tetap mengandungi sebahagian besar vitamin, mineral, dan fitonutrien daripada buah utuh.

Langkah membuat buah-buahan dan sayur-sayuran dalam bentuk jus diramal dapat menjadikan tubuh dalam menyerap nutrisi dan memudahkan prestasi sistem pencernaan. Hanya saja, banyak yang berpendapat bahawa memakan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam bentuk semulajadi tetap lebih baik. Pendapat ini didasari pada anggapan bahawa serat dari buah-buahan dan sayur-sayuran yang dijadikan jus cenderung berkurang.

Jus Sihat Semakin Berguna Jika Menyedari Peraturan Ini

Seberapa Sihat Jus anda?

Makan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam bentuk jus dianggap menampilkan banyak faedah bagi tubuh, terutama jika seseorang tidak menyukai atau tidak boleh mengambilnya secara langsung. Namun, pastikan untuk memerhatikan hal-hal berikut semasa hendak mengambil jus.

Ambil perhatian jumlah kandungan kalori

Jarang yang berfikir bahawa jus boleh saja menampilkan kalori berlebihan di dalamnya. Banyaknya kalori di dalam jus tentu saja bergantung kepada apa saja bahan yang dijadikan jus. Jika terdiri dari beraneka buah, maka kalori di dalamnya boleh membengkak hingga di luar jangkaan.

Untuk mengawal jumlah kalori jus sihat anda, sebaiknya gunakan sayur-sayuran sebagai bahan utama. Jika memerlukan rasa, tambah satu jenis buah sahaja. Untuk mendapatkan kandungan protein, beberapa bahan yang boleh dijadikan pilihan tambahan ialah biji rami, yogurt Yunani (greek yogurt), mentega kacang, atau susu kacang almond.

Akan habiskan jus yang sihat yang telah selesai dibuat

Pada masa yang paling tepat untuk mendapatkan faedah daripada jus yang sihat yang anda buat ialah segera setelah jus tersebut siap disajikan. Maka dari itu, usahakan untuk membuat jus sihat secukupnya saja. Jangan menyimpan jus untuk diminum di kemudian hari kerana hal itu dapat membuatnya menjadi sarang bakteria.

Jangan ada ampas yang terbuang percuma

Berkurangnya serat setelah buah dan sayur dijadikan jus sebenarnya cukup beralasan. Lalu, ke manakah hilangnya sebahagian serat buah-buahan dan sayur-sayuran di dalam jus sihat? Ternyata sebahagian besar serat dari buah-buahan dan sayur-sayuran tersebut tertinggal di hampas jus. Maka dari itu, ampasnya jangan dibuang kerana di situlah salah satu tujuan utama yang dicari dari buah-buahan dan sayur-sayuran, yaitu serat.

Beberapa Faedah Jus sihat untuk anda

Dari sekian banyak faedah jus sihat bagi tubuh, beberapa di antaranya ada di bawah ini.

Berguna bagi kesihatan jantung

Jus yang diperbuat daripada buah-buahan dan sayur-sayuran juga dijangka bermanfaat positif untuk menjaga kesihatan jantung sebab sumber-sumber makanan tersebut dapat menjaga atau bahkan kehilangan kolesterol jahat di dalam tubuh sehingga pada akhirnya menjaga kesihatan organ hati dan melancarkan peredaran darah di pembuluh arteri. Hal ini berkat kandungan serat, antioksidan, dan asid lemak omega-3 dari buah-buahan dan sayur-sayuran.

Berpotensi melancarkan sistem penghadaman

Mungkin jus buah-buahan dan sayur-sayuran boleh berguna bagi penghadaman tubuh kerana mudah diserap tubuh. Namun sekali lagi, sebaiknya serat tetap diikutkan kerana bahan ini memainkan peranan penting bagi penghadaman.

Mengukuhkan sistem imuniti

Siapa pun tahu bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber makanan yang kaya akan vitamin, mineral, dan bahan-bahan lain untuk membantu mengoptimumkan sistem imunisasi tubuh.

Baik untuk memerangi keradangan

Jus sihat dari buah-buahan dan sayur-sayuran ialah tambahan peluru yang tepat untuk melawan inflamasi atau keradangan seperti yang biasa berlaku pada pesakit arthritis. Adalah antioksidan dalam buah dan sayur yang membantu tubuh melawan keradangan.

Menyokong pemeliharaan kesihatan kulit

Jus sihat juga berpotensi menjaga kesihatan kulit tetap baik. Beberapa buah dan sayur-sayuran mengandungi vitamin dan antioksidan yang menjaga kulit terhidrat dengan baik dan menyehatkannya dari dalam.

Boleh berguna untuk kehilangan berat badan

Jus sihat yang diperbuat daripada buah-buahan dan sayur-sayuran sering dijadikan jalan pintas untuk kehilangan berat badan. Hanya saja anda harus memastikan bahawa jus bukan satu-satunya pengambilan makanan. Sebab jika hanya bergantung kepada jus, hal tersebut boleh menyebabkan badan kekurangan protein sehingga dapat membuat anda kehilangan massa otot.

Dengan kata lain, mengambil jus sihat untuk tujuan menjaga kesihatan masih dianggap baik untuk dijalankan sepanjang tetap disusuli dengan gaya hidup sihat. Gaya hidup sihat yang dimaksudkan di sini ialah tetap mengambil makanan sesuai dengan keperluan tubuh, bersenam secara teratur, dan rehat cukup. Khususnya untuk tujuan perubatan atau pengurusan penyakit, pengambilan jus buah dan sayur disyorkan melalui konsultasi dengan doktor.

Related Posts

Jus Sihat Semakin Berguna Jika Menyedari Peraturan Ini
4/ 5
Oleh