Tuesday, November 29, 2016

Ada 4 Macam Bagaimana Mengecilkan Perut Buncit

Untuk tahu bagaimana mengecilkan perut buncit, kita perlu tahu terlebih dahulu tentang risiko yang akibat oleh timbunan lemak di kawasan perut. Pada orang-orang yang mempunyai bentuk badan seperti epal, perut buncit yang kelihatan ialah kerana adanya timbunan lemak yang umumnya berada di dalam rongga perut dan di sekitar di sekitar organ-organ yang ada di perut.

Kehadiran perut buncit yang mengandungi lemak perut menampilkan kesan yang buruk, tidak hanya di sekitar perut, namun bagi kesihatan tubuh secara keseluruhan juga. Hal ini boleh meningkatkan risiko seseorang terkena penyakit jantung, diabetes, dan stroke. Yang lebih penting diketahui adalah kehadiran lemak di dalam perut ini boleh merupakan salah satu tanda adanya sindrom metabolik.

Ada 4 Macam Bagaimana Mengecilkan Perut Buncit

Sindrom metabolik sendiri adalah kumpulan isu kesihatan yang mendera tubuh. Selain pengumpulan lemak di kawasan perut atau pinggang yang tercermin dari bearnya angka lingkar pinggang, berikut beberapa keadaan kesihatan lain yang menjadi kriteria sindrom metabolik, antara lain gangguan pada:

  • Tekanan darah yang meningkat
  • Kadar gula darah yang meningkat
  • Kadar trigliserida yang meningkat
  • Kekurangan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh


Dalam jangka panjang, keadaan-keadaan tersebut juga boleh meningkatkan risiko seseorang diserang penyakit jantung, kencing manis, dan stroke.

Bagaimana Mengecilkan Perut Buncit

Untuk menghapuskan perut buncit, tidak ada hal-hal ajaib yang perlu dijalankan. Kerana menurut para ahli, seiring kejayaan usaha seseorang dalam kehilangan berat badan, maka lemak perut berkemungkinan akan turut hilang. Jika dilakukan secara rutin, beberapa bagaimana di bawah ini berpotensi menghilangkan perut buncit.

Melegakan stress

Stres berkaitan dengan adanya pelepasan hormon kortisol. Kesan buruk daripada pelepasan hormon ini ialah membantu tubuh menyimpan lemak. Untuk melegakan pelepasan kortisol, maka diperlukan bagaimana yang tepat dalam menguruskan stress. Menurut kajian, meditasi dijangka dapat meredakan stres kerana terbukti mampu menurunkan kadar kortisol di dalam darah.

Diet dengan tepat

Kehadiran lemak perut sering disebabkan dengan pengambilan lemak tepu yang berlebihan. Lemak tepu sendiri biasa dijumpai pada daging sapi, mentega, dan produk susu. Untuk mencegah terjadinya timbunan lemak di perut, sebaiknya utamakan pengambilan lemak tak tepu yang boleh didapatkan dari avokad dan ikan. Hanya saja, pastikan pengambilan lemak tak tepu pun selalu dalam batas yang wajar kerana semua lemak pada dasarnya tinggi kalori.

Mencukupi kebutuhan tidur

Seseorang yang mendapatkan waktu tidur kurang dari lima jam berpotensi mengakibatkan timbunan lemak di sekitar organ-organ tubuh, menurut sebuah penelitian. Sementara itu, kelebihan tidur juga kemungkinan berkontribusi kepada peningkatan timbunan lemak di perut. Untuk itu, sebaiknya cukupi kebutuhan tidur selama delapan jam dan usahakan waktu tidur dan bangun konsisten tiap hari, bahkan saat akhir pekan sekalipun. Jam tidur yang tidak konsisten bisa membingungkan jam sirkadian tubuh dan memicu tubuh melepaskan hormon yang bisa menimbun lemak.

Cukupi pengambilan serat dan tumpuan melatih kardio

Bagaimana mengecilkan perut buncit yang pertama dan mungkin yang paling disyorkan ialah dengan mencukupi keperluan serat dan rajin bersenam. Beberapa bukti perubatan menunjukkan bahawa gabungan kedua-duanya cenderung boleh mengurangkan lemak perut lebih cepat dan selamat. Penyelidikan juga menambah bahawa tiap kenaikan serat sebanyak 10 gram boleh mengurangkan lemak perut sebanyak 3.7 peratus dalam masa lima tahun. Untuk mendapatkan 10 gram serat, anda boleh mengambil dua buah epal bersaiz kecil atau cawan kacang polong.

Selain serat, rajin bersukan ialah aktiviti pendamping yang sama pentingnya, terutama latihan kardio. Jika dijalankan secara rutin beberapa kali seminggu, boleh membantu anda membakar kalori. Disyorkan untuk melakukannya selama 2.5 jam setiap minggu dengan membahagikan per hari. Padukan dengan bentuk latihan ketahanan fizikal untuk memaksimumkan faedah kesihatan.

Menurut para saintis, bagaimana yang paling tepat untuk mengurangkan lemak perut ialah dengan memperbaiki gaya hidup, terutama mulai membiasakan diri untuk rutin bersenam. Maka lakukanlah langkah-langkah yang telah dijelaskan di atas.

Related Posts

Ada 4 Macam Bagaimana Mengecilkan Perut Buncit
4/ 5
Oleh