Tuesday, December 27, 2016

Petua Mengakali Penyakit Diabetes

Pola makan ideal sangat penting untuk pesakit kencing manis atau diabetes. Namun tidak kalah penting, mengetahui pola makan yang boleh menghalang keadaan yang sering disebut komuniti sebagai penyakit gula itu.

Diabetes ialah penyakit yang memberi kesan prestasi tubuh dalam menggunakan glukosa atau gula darah. Glukosa sangat penting bagi tubuh sebagai sumber tenaga untuk setiap sel seperti otak, jantung dan otot.

Petua Mengakali Penyakit Diabetes

Untuk menggunakan glukosa, tubuh memerlukan hormon insulin. Namun pada pesakit diabetes, tubuh tidak dapat menghasilkan insulin atau insulin tidak dapat berkhidmat sebagaimana mestinya.

Jika seseorang terkena diabetes, ertinya tubuh tidak efektif dalam membakar gula menjadi tenaga sehingga kelebihan glukosa dalam darah. Hal itu boleh menyebabkan isu kesihatan yang serius.

Mengenali Jenis-jenis Diabetes

Ada dua jenis diabetes, iaitu:

  • Diabetes jenis 1, keadaan tubuh sama sekali tidak menghasilkan insulin. Dianggarkan hanya kira-kira 10 peratus daripada kes diabetes di seluruh dunia.
  • Diabetes jenis 2, keadaan tubuh tidak boleh menghasilkan insulin dengan cukup agardapat berkhidmat dengan baik. 90 peratus pesakit diabetes masuk dalam golongan diabetes jenis 2.


Apa Saja yang Termasuk Makanan Mesra Diabetes?

Penting bagi pesakit diabetes untuk menjaga pola makan sihat yang kaya nutrisi, rendah lemak dan kalori, dengan buah-buahan, sayur-sayuran, dan biji-bijian utuh. Pola makan sangat berperanan dalam perkembangan penyakit ini dan keberkesanan rawatan yang dijalani pesakit. Untuk sebahagian besar pesakit diabetes jenis 2, pengurangan berat badan juga dapat membantu mengawal gula darah dan mendatangkan pelbagai faedah kesihatan lain.

Akrabkan mengambil lemak dan protein sihat

Elakkan daging merah dan daging hasil proses. Pola makan yang mengandungi kandungan lemak tidak tepu boleh menurunkan risiko diabetes dan sakit jantung. Minyak canola dan minyak zaitun merupakan pilihan sumber lemak yang sangat baik, sebagaimana lemak dalam avokado, kacang-kacangan, dan biji-bijian.

Kayu manis

Rempah ini disebut menawarkan kesan sama dengan insulin dan membantu mengurangkan tahap gula darah pada pesakit diabetes. Penyelidik di Jerman dalam sebuah kajian merumuskan bahawa ekstrak kayu manis kelihatan mempunyai kesan sederhana dalam mengurangkan kadar gula darah pada pesakit diabetes. Meski demikian, masih diperlukan penelitian lebih lanjut.

Pilih ikan dan daging tanpa lemak

Kandungan tinggi protein pada daging tidak memberi kesan tahap gula darah sebagaimana karbohidrat. Apabila dimakan dengan hidangan yang cukup, daging ikan, dada ayam tanpa kulit, dan daging rendah lemak menjadi pilihan ideal bagi pesakit diabetes. Sebaiknya, anda memilih produk daging dan makanan laut yang segar.

Makanan kaya serat

Serat boleh mengurangkan risiko penyakit jantung dan membantu mengawal tahap gula darah, seperti sayur-sayuran, buah-buahan, kacang-kacangan, tepung gandum, dan beras dengan kulit ari.

Karbohidrat yang kompleks

Cuba fokus pada sumber karbohidrat lebih sihat seperti buah-buahan, biji-bijian utuh, kacang-kacangan, dan produk susu rendah lemak. Kurangkan karbohidrat Rafinasi seperti roti putih dan nasi putih, kerana dapat meningkatkan kadar gula darah dengan cepat. Pilih bijirin yang diperbuat daripada biji-bijian utuh dan yang kadar gulanya rendah. Perhatikan maklumat pemakanan pada bungkusan makanan ketika sedang memilih.

Untuk mengelakkan gangguan kesihatan lain yang dicetuskan oleh penyakit diabetes, sangat penting untuk mengawal tahap gula darah dari pengambilan makanan selain dengan mengambil ubat. Dengan gabungan disiplin seperti makan ubat dan mengamalkan corak hidup yang sihat, diabetes boleh dikawal dan dielakkan perkembangannya.

Related Posts

Petua Mengakali Penyakit Diabetes
4/ 5
Oleh